Djävulens tonsteg

Författare: Hans-Olov Öberg
Ämnesord: mord, religion, ungdom, gosskör, västerås
ISBN: 9789185535798

Västerås i oktober 1978. Jimmy Magnusson och kompisen Elias Fagervik skall just in i repetition med gosskören när Jimmy minns en grej han måste fixa.
Elva timmar senare hittas pojken brutalt mördad i trappan från körläktaren i Domkyrkan. Har någon anledning att ta livet av en gossopran eller är det en galnings verk?
Den unge polisinspektören Benny Modigh - lika känd för sin pricksäkra intuition som en svaghet för syntmusik - hamnar i utredningens centrum och får god hjälp av den före detta krigskorrespondenten Annelie Fri.
Samtidigt kokar det i Västerås undre värld. Är det förberedelser för frisläppandet av den ökände bankrånaren Sverre Näslund, eller finns kopplingar till körmordet?
Svaren på gåtorna är lika oväntade som smärtsamma och får samtliga inblandade att fundera över människans gränslösa förmåga till ondska.

Djävulens Tonsteg är den första, fristående delen i trilogin om Elias Fagervik och Benny Modigh. Hans-Olov Öberg leder rutinerat läsaren igenom en väv av sjuttiotalsfärger, kyrkomiljöer och de senaste avsnitten av Familjen Macahan.

Bok recensioner av Djävulens tonsteg :
2011-10-03 13:19
Recension om Djävulens tonsteg av Hans-Olov Öberg

Boken är utgiven på Cosy Crime som är ett imprint till Kalla Kulor (2011) och innehåller217 sidor.

Hans-Olov Öberg föddes i Skultuna på 60-talet och debuterade som deckarförfattare 2001 med den brett uppskattade finansthrillern En gudabenådad bullshitter. Sedan dess har han givit ut ytterligare sju deckare, några enstaka satirböcker och en nybörjarbok om tatuering. Vid sidan om författandet är Hans-Olov jazz- och bluesmusiker, förlagschef och entreprenörsrådgivare. Han brinner för fotboll, roliga fordon med starka motorer och udda musikinstrument. Han är bosatt på Södermalm i Stockholm med hustru och två ungdomar.
Källa: Cosy Crime.

Handling: Året är 1978 och berättelsen händer under några dagar i oktober. Jimmy Magnusson och hans kompis Elias Fagervik går i sexan och sjunger i gosskören i Västerås Domkyrka. Under en kvällsrepetition i Domkyrkan försvinner Jimmy och hittas elva timmar senare brutalt mördad i trappan från körläktaren i kyrkan. Vem vill mörda en ung pojke? Den unge polisinspektören Benny Modigh hamnar i utredningens centrum och får hjälp av den före detta krigskorrespondenten Anneli Fri. Elias försöker hjälpa polisen så gott han kan. Han berättar om den märkliga Domkyrkoorganisten Herman Weigl, född i Berlin men som flyttade till Sverige 1944. Prästen Lars Persson känns inte heller särskilt stabil, kan det vara någon i kyrkan som mördat Jimmy? Elias berättar vidare att Jimmy brukar ta saker från Polacken som har en affär i närheten. Har Jimmy kopplingar till den undre världen? Det blir inte det lättaste fallet att lösa och svaret på gåtan kommer först i slutet av boken och det blir väldigt överraskande.

Hans-Olov har lyckats skriva en lättsam deckare med glimten i ögat. Jag blir nostalgisk när jag läser om musik från Heta Högen och tv-serien Macahan. Det är så typiskt 70-tal. De parallella beskrivningarna om karaktärernas relationsproblem är väldigt välskrivna, men ändå lättsamma. Läsarna får följa både Elias familj och polisinspektör Benny Modigh på ett naturligt sätt. Inget är tillkrånglat och äntligen en polisroman utan en wiskeyalkoholiserad polis som inte heller har kvinnoproblem, som jag tycker alla poliskommissarier tycks ha i nästan alla polisromaner numera. Boken är lagom lång och innehåller inga onödiga händelser, den är även en bladvändare. Karaktärerna är även mycket fint skildrade. Att det är första delen i en trilogi gör inte saken sämre. Jag ser redan fram emot nästa del.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-10-03 (101) http://blogg.passagen.se/krisim

"

Skriv egen bokrecension till Djävulens tonsteg