Lilla Ångest Boken

Författare: Linda Skugge
ISBN: 9163822415

Stinker livet? Fattar ingen hur det är? Jo, otroligt nog finns det de som varit där förr. Linda Skugge skriver om sina egna tonår, om att ta makten över sitt eget liv, bestämma, skita i puckon och tillåta sig att vara ego. En lojal, engagerad tröstebok om de jävliga tonåren
Medelbetyg: 4 (6 röster)
Bok recensioner av Lilla Ångest Boken :
2004-06-20 17:21
jag älskar linda skugges böcker och krönikor. hon är en av de få människorna jag vet som verkligen är ärlig.
lilla ångest boken handlar om att vara tonåring, och om allting man går igenom då. hon tar upp egna erfarenheter och ger råd.
för mej har den varit en slags tröst. det enda negatviva är dock att den var alldeles för kort. hade knappt börjat läsa den innan den var slut.
2004-03-07 00:41
Yes! Den här boken är bra! Linda Skugge beskriver sin ungdomtid i en bok tillägnad dagens ungdomar. Lite som en "akta-er-för-att-göra-om mina-misstag-bok" Och den är verkligen pricksäker!! De flesta vuxna är väl medvetna om att det verkligen inte alltid är så kul att vara tonåring. Att hela tiden leva i stenhård hirarki och under starkt grupptryck. Att vara högstatus eller lågstatus. Linda ger bland annat tips om att det är viktigt att ha flera slags kompisar. Samt beskriver hur det är att alltid vara den i tjejgruppen som är utan kille. "Lilla ångestboken är en mycket stark bok! Och som pricken över i:t har linda på flera sidor skrivit, liksom för hand, med pilar och tecken och extratext som eftertryck till den tryckta texten!! En viktig bok, särskilt för tjejer på väg in i vuxenvärlden. Och Linda själv är ett bevis på hur man som tjej kan lyckas som vuxen, trots en himla jobbig ungdomstid! Så läs den här pubbetjej! Och bli stark!!
2005-03-17 14:57
Jag önskar att den här boken hade kommit ut när jag var yngre....
2005-05-20 23:57
När Linda var tonåring var hon en jävla pubbeunge. Hon hatade allt och alla och mest sig själv. Hon var så tyst att kompisarna brukade fråga om hon Kunde prata, överhuvudtaget. Hon var självdestruktiv och kunde inte leva utan sina kompisar även om de var taskiga mot henne. Hon hånglade aldrig med någon och det var för att ingen ville hångla med henne. Hon hade alltid ångest över att inte vara bra nog. Idag är Linda Skugge över trettio och har barn. Hon skriver genomärliga böcker och är feminist ut i fingerspetsarna. Linda Skugge tolererar inga orättvisor. Man ska bli älskad förbehållningslöst av sin mamma och pappa. Ingen ska behöva operera brösten för att få känna sig vacker och hon manar alla tonårstjejer att tro på sig själva och aldrig låta sig bli ekonomiskt beroende av en man.

Lilla ångestboken är riktad framför allt till tjejer i de mörkaste tonåren. Det är en bok som är rättfram och insiktsfull, och ibland en aning pekpinnig. Lindas råd är simpla. Men det gör inget! Ibland kan man behöva höra klyschor. Jag tycker Linda Skugge är underbar och äkta. Man behöver inte älska allting hon gör eller säger, men man vet att hon kör sitt race. Jag önskar jag hade haft en sån här bok när jag var tonåring och inget fungerade.
Ett ps i kanten. På 50-talet fanns en bok skriven av Kerstin Thorvall, med precis samma mål som denna bok. När man läser Linda blir man skönt varm i hela kroppen. Något har ändå förändrats. Flickor är inte längre bara bihang. Flickor rockar....
2005-06-26 12:38
En Ok bok...inte så mycket mer. Tror inte jag skulle ha gillat den i tonåren heller...inte när hon försöker lära en nåt så enkelt som att diska!!??...Men ändå kan den vara läsvärd för vissa ungdomar...så jag tycker inte att jag kan ge lägre betyg än en trea...
2005-09-18 11:19
Jag gillar Linda Skugge.

"