En människa föddes i Moskva

Författare: Tanja Dianova
Ämnesord: politik, hälsa, psykologi, ungdom, sovjetunionen, ryssland
ISBN: 9789197961417

Tanja föddes och växte upp i Moskva, hon har varit ett sovjetiskt barn och en postsovjetisk tonåring. Nu är hon invandrare i Sverige. Jobbiga barndomsminnen, udda upplevelser och speciella erfarenheter påverkar Tanja som människa.

I de ärliga novellerna berättar Tanja om sina känslor och sorgearbete efter hennes mormors död när hon var fyra år, om relationer i hennes klass och en klasskompis som dog i en olycka. Man får titta på samma situationer ur barns och vuxnas synvinklar. Mycket i boken handlar om överlevnad under de svåra tiderna vid Sovjetunionens slut och uppbyggnaden av det nya Ryssland. I korthet berättar Tanja även om sin invandring till Sverige efter att hon och en svensk kille bestämde sig för att flytta ihop och bilda familj.

Det blir en riktig läsupplevelse. Det nära men ändå okända landet Ryssland öppnar sig i Tanjas bok ur både ett historiskt och ett vardagligt perspektiv. Man får åskåda ryska traditioner, bruk och familjeliv som beskrivs parallellt med stora historiska händelser.

Medelbetyg:
Bok recensioner av En människa föddes i Moskva :
2011-09-08 08:20
Recension av Tanja Dianovas själbiografi En människa föddes i Moskva

Boken är utgiven på Tanja Dianova Förlag (2011) och innehåller 98 sidor.

Handling: Tanja Dianova berättar i denna bok om sin uppväxt som ett sovjetiskt barn och en postsovjetisk tonåring. Tanja Dianova är född 1978, båda hennes föräldrar arbetar som ingenjörer, ett av de vanligaste yrkena i Sovjetunionen på den tiden. Hennes föräldrar är äldre än de flesta föräldrar med barn i samma ålder som Tanja. De har båda ett långt liv bakom sig med besvikelser, krossade förhoppningar och separationer. Tanja är deras enda gemensamma barn. De bor central i en kommunalägd lägenhet. Fyra familjer har var sitt rum och delar på kök och toalett. Även Tanjas mormor bor tillsammans med dem i deras rum.
Tanjas pappa får diagnosen lungcancer när Tanja är liten, men är strak och lever tills januari 1991, när Tanja är fjorton år. Hon berättar även om skolan under Sovjetunionens tid och om sin bästa väninna Masha. Hur lite mat det fanns att köpa och hur de gjorde för att köpa så mycket som möjligt och sedan dela upp maten mellan flera familjer. I slutet av 1991 skrev Gorbatjov på sin uppsägning som president i direktsänd tv. Alla sovjetiska delrepubliker var nu självständiga och Sovjetunionen upphörd. Mataffärerna fylldes på med mat, men priserna var alltför höga för att en vanlig arbetare skulle kunna köpa allt som behövdes.
Tanja berättar om ryska traditioner och familjeliv parallellt med intressanta historiska händelser. Hon berättar hur hon träffar en svensk man och blir förälskad och om flytten till Sverige och dess omställningar. Idag bor Tanja med sin make och lilla dotter i Sverige och driver ett bokförlag där hon ger ut översättningar av ryska barnböcker.

Detta var en mycket intressant självbiografi av Tanja Dianova, en relativt ung tjej som beskriver övergången från det stränga kommunistiska Sovjetunionen till dess upplösning 1991, när de olika delrepublikerna blev självständiga. Författaren skriver på ett inspirerande och intressant sätt. Jag lärde mig en hel del om hur det var att leva som liten i Sovjetunionen och senare i Ryssland, med helt andra förutsättningar. Intressant är att Tanja Dianova flyttat till Sverige och driver ett eget litet bokförlag. Från att varit en ung tjej med stränga förhållanden i sitt hemland till en yrkeskvinna i det öppna Sverige. Hennes resa som hon hunnit på cirka trettio år, var helt underbar att läsa. Hennes sätt att kunna formulera sig så bra på svenska tyckte jag var mycket fascinerande. En mycket välskriven och intressant bok.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-09-08 (91) http://blogg.passagen.se/krisim

"

Skriv egen bokrecension till En människa föddes i Moskva