Den svarte nazisten: En dokumentär om Jackie Arklöf

Författare: Magnus Sandelin
Ämnesord: krig, mord, psykologi, spänning, malexander
ISBN: 9789172322387

År 1999 mördas två polismän av bankrånare utanför den lilla orten Malexander. En av bankrånarna är den före detta legosoldaten Jackie Arklöf. Journalisten Magnus Sandelin är den första att berätta Jackie Arklöfs hela historia: från uppväxten i Storuman till krigsförbrytelserna i Bosnien och tragedin i Malexander med den uppmärksammade rättegången som följer.

Berättelsen börjar i den norrländska barndomsbyn, dit Jackie Arklöf kommer som tvååring från Liberia. Vi får veta mer om de stökiga skolåren, kontakten med barnpsykiatrin och hur han dras in i nazismen.

Magnus Sandelin vill reda ut hur det kan komma sig att en färgad kille söker sig till nazismen och vad det är som får nazister att acceptera en färgad kille i sina led. Han skildrar Arklöfs kaotiska och kriminella tid efter att ha kommit hem från Bosnien - den som slutar med morden i Malexander.

Sandelin skriver också om Jackie Arklöfs vistelse i fängelset, om kampen för att försöka komma tillrätta med sina djupt rotade känslor av hat och förakt. Om ångesten, självmordstankarna och den svåra vägen bort från nazismen.

Boken innehåller tidigare opublicerade uppgifter om en viktig del av svensk kriminalhistoria och unika citat från Jackie Arklöf själv.

Medelbetyg: 3,8 (5 röster)
Bok recensioner av Den svarte nazisten: En dokumentär om Jackie Arklöf :
2011-08-31 16:20
Recension av Den svarte nazisten: En dokumentär om Jackie Arklöf skriven av Magnus Sandelin.

Boken är utgiven på Månpocket (2011) och innehåller 244 sidor. www.magnussandelin.se

Eftersom detta är en faktabok, tänker jag inte ta upp detaljer om innehållet.

Handling: Jackie Arklöf är född i Liberias huvudstad Monrovia på Afrikas västkust i juni 1973. Han adopteras av paret Arklöf, som bor i norrländska lappmarken Ankarsund 1975. 1975 är invandrare ovanliga, likaså mörkhyade adopterade. Många har aldrig ens sett en mörkhyad person där uppe. Uppväxten och skolgången blir jobbig för Jackie och han blir ofta mobbad för sin hudfärg. Under gymnasietiden lär han känna några skinheads i Lycksele. Det blir hans första steg till kontakt med högerextremister, men då handlade det mer om huliganism än ideologi. Jackie har en dröm att bli yrkesofficer och han kommer senare att även söka sig till Främlingslegionen. Han blir antagen och åker till Balkan för att kämpa för den kroatiska sidan. Han är hård och är med att misshandla och döda människor, utan ånger.
Jackie kommer senare att bli anmäld för krigsförbrytelse, men han tar inte allvarligt på det heller.
Sedan kommer den tragiska händelsen i Malexander 1999, där de två poliserna Olle Borén och Robert Karlström blir kallblodigt skjutna till döds. Det är Jackie Arklöf, Tony Olsson och Andreas Axelsson som jagas efter ett bankrån. När poliserna kommer ifatt dem, börjar de skjuta omkring sig. Någon av dem skjuter ihjäl poliserna på nära håll, men uppgifterna om vem som gjort det går isär. Alla skyller på varandra. Först 2010 går Jackie Arklöf med på att låta sig intervjuas av Magnus Sandelin. Jackie berättar för första gången sin version om dådet och tar på sig hela skulden. Sant eller inte …

En mycket intressant bok om Jackie Arklöf, den mörhyade nynazisten som förekommit så mycket i media. Vem är han egentligen? Något riktigt svar tycker jag inte att jag fick. Hur ärligt svarade han på de frågor han fick. Och kommer vi att någonsin få riktigt klart för oss vem som egentligen sköt poliserna i Malexander. Det tvivlar jag på, om nu inte Jackie Arklöf talar sanning. Författaren har gjort ett bra upplägg om Jackies uppväxt och hur han kom med som krigsförbrytare i Bosnien. Text varvas med intervjuer med Jackie Arklöf. Även intressanta polisförhör med Jackie Arklöf, när han sitter på Kronobergshäktet 1999 finns med. Boken är mycket välskriven och det känns att författaren gjort ett strålande jobb med både research och intervjuer. Att Jackie Arklöf varit en person som alltid velat passa in till vilket pris som helst, det har författaren lyckats få fram.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-08-31 (87) http://blogg.passagen.se/krisim
2012-09-11 22:48
Intressant genom hela boken
2014-12-22 21:53

Magnus Sandelin har lyckats att få läsarna att till en viss del lära känna Jackie Arklöf och först hur han kunde bli som han är, fast Magnus Sandelin lyckas förbli neutral så kan inte jag låta bli att känna sympati för Jackie . Han verkade inte vara någon ond man i grunden utan har sedan barnsben varit utsatt för mobbing och utanförskap, Jackie vill inget mer än passa in och i det militära och sedan i den nazistiska ideologin blev han äntligen accepterad.
Bra dokumentär roman stark 3 eller svag

"

Skriv egen bokrecension till Den svarte nazisten: En dokumentär om Jackie Arklöf