Författare: Jennifer Lynch
Ämnesord: depression, hälsa, mord, psykologi, spänning
Utgivningsår: 1990

Medelbetyg: 4 (4 röster)
Bok recensioner av TWIN PEAKS [Laura Palmers Hemliga Dagbok] :
2004-06-19 23:13
det här är en bok för alla som gillar serien Twin Peaks, och som namnet avslöjar är det Laura palmers dagbok. Mer borde jag inte behöva skriva, för jag antar att boken inte verkar så intressant om man inte sett serien.
2004-12-08 10:56
När jag fick hem den här boken trodde jag att det var "Twin Peaks" i bokform, alltså TV-serien. Jag såg nämligen inte den.
Som föregående recensent skrev så är boken inte alls lika intressant om man inte sett TV-serien.
Det var visserligen spännande att följa Laura Palmer genom dagboken, men det sa mig ingenting egentligen.
Kan dock rekommenderas till dem som sett serien!
2006-12-22 15:37
Mot slutet av 80-talet gjorde David Lynch fantastiska tv-serie Twin Peaks succé. Den handlade om en liten amerikansk stad nära den kanadensiska gränsen. I Twin Peaks hittas en ung flicka, vid namn Laura Palmer, mördad. Staden verkar vid första anblick vara en trygg liten småstad, men Lauras död vänder upp och ner på idyllen. De nogrannt dolda hemligheterna flyter upp till ytan och stadens mörka sidor blir allt mer uppenbara.

Något år efter att "Twin Peaks" hade haft premiär kom "Laura Palmers Dagbok" ut som bokform, och strax därpå kom filmen "Fire Walk with me" baserad på dagboken. Självklart ansågs boken vara ett uppenbart sätt att driva in pengar på en redan pennastinn tv-serie. De som faktiskt läste dagboken kom dock att bli förvånade över den höga kvaliteten. Författaren till dagboken var David Lynch dotter Jennifer, som också hade regisserat flera av avsnitten. Hon tillförde kvinnlig insikt och hennes bok gjorde ett mycket gripande porträtt av Laura En flicka som förlorar sig i droger, sex och ondska för att hon inte klarar av att hantera verkligheten.

I dagboken får vi följa Laura från elva års ålder till den ödesdigra natt då hon blir offer för den bestaliska mördaren. Utåt sett är Laura toppstudenten, hejarklacksflickan och den amerikanska helylledrömmen. Inifrån förtärs hon av rädsla för sig själv och för BOB, ett monster i människoskepnad. Berättelsen om Laura är samhällskritik i dess allra renaste form. Lynch ifrågasätter den finputsade amerikanska idyllen och skapar en symbolisk saga i deckarform.

Det är möjligt att man inte får rätsida på Twin Peaks mysterier efter att ha läst boken. Men det spelar ingen större roll eftersom boken är gripande och tillför nya aspekter på den redan otäcka stämningen i Twin Peaks. Jag är inget fan av dagböcker. I synnerlighet har jag svårt för dagböcker som beskriver drömmar och abstrakta händelser. Men Laura Palmers dagbok är alltså ett undantag. Den är absolut läsvärd och får en fyra i betyg.
2008-02-02 22:37
Allt som har med Twin Peaks att göra är fantastiskt, men jag föredrog serien framför Lauras dagbok.

"