En god människa

Författare: Nick Hornby
ISBN: 9137122541

Katie är en läkare i 40-årsåldern som är missnöjd med det mesta i sitt liv - sin make, sina barn och sina patienter. Hon är gift med David, som är kolumnist under signaturen Argast i Holloway, och äktenskapet går på tomgång. När Katie inleder en affär med en annan man inser Katie att hon vill skiljas, men David vägrar.

Katie stannar trots allt, och David genomgår efter besök hos en helbrägdagörare en enorm förvandling. All ilska är som bortblåst och han ska nu bara göra gott. Dessa världsförbättrarplaner sätter deras relation på ännu hårdare prov.

Medelbetyg: 2,69 (32 röster)
Bok recensioner av En god människa :
2004-06-19 12:46
Här har vi en bok där det genraliseras och förenklas om familjerelationer och i samhället utstickande personer. Naturligtvis lyckas Hornby också lägga in hänvisningar till andras populärmusikaliska verk och dra nytta av dessa för att försöka skapa lite stämning. Budskapet är som följer: Vill man vara god och solidarisk blir man utstött av de som inte är det och det vill man absolut inte. Alla snälla är antingen f.d knarkare eller folk som genomgått en personlig, andlig renässanas. Allt kollapsar över sig själv (och i slutändan var jag färdig att tända på boken och slänga den från balkongen, men hindrades av brandrisken) något som inte var oväntat av en mycket populär författare av skräp.
2004-06-28 14:43
Jag storgillade About a boy och gillar även Hornbys övriga böcker, så förväntningarna på den här var höga. Tyvärr blev jag riktigt besviken, En god människa är ett bottennapp tycker jag. Jag tycker inte om karaktärerna och språket flyter inte heller på som i de andra böckerna.
2004-07-02 10:34
Japp, läste den på engelska och älskade den och tänkte rädda den från sämsta boken listen...

Tempted to write in English, cos Hornby's English is so good. Good to read. Nice to read. He is definitely worth all the prise he's got. Witty, funny, well surprisingly all the prise on the back of the book is quite tro.

Well, well, well. Kort sagt en underbar bok. Den tog mej med storm. Really, really enjoyed it. Haven't read an as entertraining book in some time now...

Em nok om vuxna för vuxna tänkte jag i något skede. Fel, fel, fel. För att nu börja någon stans, så måste jag säga att alla personerna i boken är så verklighetstrogan, realistiska. Jag kan väl tänka mig att det finns många som kan identifiera sig med dem. Jag är ju trots allt ett barn (funderade på sitationstecken) ännu, så jag har inte upplevt äktenskap, moderskap och en massa nadra "vuxensaker" som boken handlar om. Det är väl det som gör boken intressant för mig faktiskt. Boken är kanske en bok om vuxna, men inte bara för "vuxna". Det som får mig att älska boken är att jag kan sympatisera med peronerna. Dessutom handlar ju boken också om barn. Vilket är en av de bästa sakerna.

Och diskussionen kring "how to be good". Hur vara en god mänska? Det funderade jag på. Enligt boken är man inte det genom att "hjälpa de fattiga/sämre stälda". Nej. Så enkel är det inte. Budskapet är ju att man ska lösa sina egna problem före man försöker lösa andras. Börja förbättra världen från sin närmiljö (hemmet). Små saker har också betydelse, för de är inte alltid så små som de verkar i jämförelse med sk stora saker.

Senare tillägg: "Budskapet är som följer: Vill man vara god och solidarisk blir man utstött av de som inte är det och det vill man absolut inte.", skriver kazenjammer. Detta får mig att fundera. Hur är det nu egentligen? Visst stämmer det som hon skriver egentligen. Men hela boken är ju liksom ironísk! Den kritiserar det atta man "ska vara på ett visst sätt". Som vanligt skriver Hornby ironiskt om vår vardag. Han menar väl tort allt att vi kanske borde ändra på något?
2004-07-10 00:52
Jag tycker liksom Faith att detta är en otroligt bra bok!! Faktiskt den bästa av Hornby som jag har läst! (Tror att jag har läst alla.) Jag gillade den annorlunda tankegången i frågan hur man är eller inte är en god människa. Det drar liksom igång ett spännande ifrågasättande tänkande hos läsaren (mig). Vad är en god människa? Egentligen? Vad jag också gillade med boken var att jag drogs in i handlingen på en gång. Verkligen från första raden! Plötsligt satt jag i passagerarsätet i Katies bil när hon, genom sin mobiltelefon, talade om för sin man David att hon inte vill vara gift med honom längre. Och sen att få följa Katie och David, boken igenom, det kändes verkligen lyxigt nära på nåt sätt! Hornebys berättargrepp är himla proffsigt! När han redogör för händelser blir det träffsäkert och äkta.
2004-07-16 19:18
Boken började ganska trist o enformigt, men "spottade upp" sig mycket efter hand. Hornby behandlar många allvarliga ämne med en mycket satirisk touch. Tyvärr tycker jag att boken slutar med ett Jaså, eller Jaha, vad det inte mer!
2004-07-17 12:53
Boken var läsvärd men inget jag kan säga fastnade i mitt hjärta.
Läste den på svenska, kanske at det gjort sig bättre på engelska?
2004-07-19 12:43
"En god människan" är en god roman tycker jag. Nick Hornby lyckades i alla fall till mej förmedla en del frågeställningar som känns viktiga: vad är det som är viktigt här i livet, vad är vi beredd att göra för andra, oss själva? Vad är godhet, när är man god? Vidare tycker jag att han är suverän i sina personbeskrivningar. Att han som man har valt en kvinna (Katie) som "berättare" i boken är modigt, och han gör det bra. Katie har ett ironiskt förhållningssätt till det mesta och som vanligt i Nick Hornbys böcker varvas allvar och humor.
2004-08-04 15:12
Jag gillar allt av Hornby, men 'En god människa' är nog den jag gillar minst. Klart läsvärd ändå.
2004-08-18 10:12
Det här är Nick Hornbys absolut sämsta bok. Kanske för att han väljer att skriva som en kvinna. Huvudpersonen är absurd, och hela hennes värld är överdriven och surrealistisk.
2004-09-27 21:18
Hornbys klart sämsta. Jag hade vissa förväntningar men blev väldigt besviken. Släng den och läs om "High Fidelity" istället!
2004-11-08 11:01
Jag tror aldrig att jag blivit så besviken på en bok, läs någon annan av Hornbys böcker istället.
2004-12-11 15:20
Tycker, liksom många andra bra om Nick Hornbys böcker High Fidelity och About a boy. Men den här var så otroligt tråkigt så det finns inte. Det bara disskuteras en massa fram och tillbaka och det kändes som om flera kapitel var totalt onödiga. Hade det inte varit för att jag var tvungen så hade jag ALDRIG läst hela denna fruktansvärt trista bokupplevelse. LÄS INTE!
2005-08-24 10:26
Hej!
Tja...vad kan jag säga. Irriterad på mannen som gör som han själv har lust till utan att ta hänsyn till sin familj. Detta ska vara humor, men jag ser inte det roliga i denna boken.
2006-01-05 20:35
Otroligt platt och endimensionell. Hade varit *mycket* mera spännande och intressant om kvinnans reaktioner hade varit mer subtila och mångbottnade. En missad chans.
2006-02-20 23:03
Har läst den både på engelska och på svenska och klan bara säga att det är en bra bok som jag inte kan hålla med om att den platsar där den hamnat :)
2006-05-20 09:38
Den här boken handlar om svårigheterna att anpassa sig när en närstående plötsligt förändras, även när det gäller positiva förändringar. Katies man David genomgår en grundläggande personlighetsförändring efter en helgsession hos D.J. Goodnews. Från att ha varit kritisk, arrogant och självcentrerad utvecklas David till en öppen, vidsynt, kärleksfull och vis människa. Man kan tycka att en sådan här utveckling enbart borde vara positiv för omgivningen, men Hornby visar med humor och berättarglädje hur allvarliga konsekvenserna kan bli. Plötsligt är David öppen för nya erfarenheter och det innebär ångest, konflikter och förändringar för alla omkring honom. Det här tycker jag var en kul och intressant bok, inga färdiga lösningar ges, det blir till att tänka till själv istället. De läsare som i stället önskar sig den fulländade instruktionsboken om hur man blir en god människa rekommenderar jag "How to Be Good" av David Carr och D.J Goodnews, men det dröjer kanske ett tag innan de får den utgiven...
Framför allt vill jag säga att jag hade väldigt roligt när jag läste den här boken.
Mitt betyg blir 4,22 (av 5,0).
2006-06-20 10:11
En mycket tråkig och dålig bok. Läs inte.
2007-05-05 12:09
Jag blir lite förvånad över hur allmänt dåligt betyg boken får. Tycker att det var en kul bok. Nu var det i och för sig så att jag hittade boken när jag var på semester och i brist på annat, och blev bara positivt överraskad. Hela storyn är ju hur bra som helst, får en att tänka efter. Vill jag verkligen att min sambo ska förändra de sidor som jag tycker sämre om till det bättre och vilka konsekvenser får det? Självklart är ju boken överdriven, men jag tycker bara att den blir än mer komisk eftersom kontrasterna blir tydligare och omöjliga att gå miste om.
2007-05-30 15:03
Boken handlar om Katie som är läkare i 40 års ålder. Hon har den bästa familjen någonsin, men är ändå missnöjd med sitt liv. Hennes arbete är väldigt stressande och hon verkar leva i en orolig situation. Hennes make David är kritiker och är känd under signaturen ”Argast i Holloway”. Han är negativ till allt och verkar inte ha en bra syn på livet. Deras äktenskap går i tomgång och Katie är otrogen. Plötsligt kommer GoodNews in i bilden, vilket är namnet på en man, som i mina ögon framstår som en flummig hippie eller ”den nya Kristus”. Hela deras värld faller upp och ner när denna man tränger sig in i deras liv.

Jag tycker att boken ska läsas av alla. Jag kan inte tänka mig att någon skulle tycka illa om boken. Den är lite seg i början och det är inte förrän i mitten det börjar hända något. Vissa stunder satt jag och log för mig själv för jag kände igen mig ibland. Detta är andra boken jag har läst av Nick Hornby och ännu en gång har han fångat mig med storm. Han är helt otrolig på att fånga människan. Man kan tro att han har studerat oss människor noga. Han har fångat alla känslor, alla tankar vi har inombords och våra idéer och begär. Jag är helt fascinerad av honom. Jag tycker att boken ska läsas av alla för att den ger oss en tankeställare, om hur vi kan ändra på oss själva och förbättra oss. Världen behöver fler GoodNews tycker jag. När ni läser boken förstår ni vad jag menar. Läs denna en sen sommarkväll under filten, jag lovar, ni kommer aldrig att släppa den!
2007-10-07 21:52
Helt okey bok men inte Hornbys bästa bok. Påminner om Fågelbovägen 32 (http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=4615) fast " en god människa " är mer skruvad...
2008-01-06 15:17
Katie har slutligen fått nog av Davids negativa och bittra syn på livet och äktenskapet och bestämmer sig för att hon vill skiljas. David vägrar. Hon ingår i hans krig mot allting och behöver deras dagliga strid för att kunna upprätthålla detta. Katie drar sitt triumfkort; hon har varit otrogen. Och David tar sig en funderare. Under sina funderingar, och som ett led i att irritera sin praktiserande läkarhustru, går David till den flummige helaren Goodnwes med sin onda rygg. Han kommer tillbaks helad. Nästa gång går han till Goodnews med sin bittra själ. Och han kommer tillbaks helad.

Plötsligt kan Katie kryssa av alla punkter på sin önskelista för hur David borde vara och inser att det egentligen inte var vad hon önskade. Nya påfrestningar kommer av att ha en man som av allmän medmänsklighet bjuder in uteliggare och driver en kampanj att hela bostadsområdet ska göra detsamma.
Tillsammans med Goodnews börjar David ställa alla borgerliga och bekväma föreställningar på sin spets. Katie tvingas acceptera att hon kanske inte är en god människa - trots att hon är praktiserande läkare. På slutändan kanske hon är egoistisk, bekväm och ser sig själv som mycket bättre än de flesta. Och kommer att börja sakna den gamle bittre David i vars sällskap hon alltid kände sig som en god människa.

"En god människa" är väldigt annorlunda från Nicks Hornbys tidigare böcker. Den ställer mer allmäna och samtidigt djupare frågor. Detta på bekostnad av den komik man annars förknippar med Hornbys författarskap. Frågeställningarna är intressanta och gestaltningen av "vad skulle hända i en hustru om en äkta man i ett ögonblick skulle förvandlas från natt till dag" - blir bitvis dråpliga och bitvis dramatiska.

Överlag kan jag dock sakna ett ytterligare djup. Det blir för mycket av ett tankeexperiment och för lite fokus på vad som egentligen händer i människorna. Ambitionen är dock god även där - men räcker inte till i förhållande till frågorna som ställs.

Läsupplevelsen är dock god och jag sällar mig inte till de som tog emot "En god människa" med besvikelse. Det är en annorlunda bok av författaren, men definitivt läsvärd.

Kerstin Andersson gör ett bra jobb som inläsare.

2008-01-27 00:02
Ett stycke ur boken användes som skrivunderlag när jag skrev nationellt prov i svenska under gymnasiet. Jag tyckte att stycket var väldigt vackert och känslofyllt och köpte boken strax efter för att läsa den. Jag gillade "Om en pojke" som jag läste något år tidigare. Det dröjde ett tag innan jag faktiskt tog upp den för att läsa, och då nådde den inte upp till mina förväntningar... Men den har sina stunder.
2008-02-01 23:01
Tråkig och deprimerande bok. Till och från blir det hela ganska så intressant och nästan småkomiskt i eländet. En klar besvikelse ändå efter Hornbys tidigare så finurliga böcker.
2008-03-02 21:33