Viskleken

Författare: Arne Dahl
Ämnesord: politik, mord, spänning
ISBN: 9789143511710

Öppnare gränser har förändrat Europas brottslighet. Därför startas Opcop, en ny och än så länge hemlig operativ enhet inom Europol. Flera svenskar, med den rutinerade kriminalaren Paul Hjelm i spetsen, ingår i den nya gruppen. Med säte i Haag och med kontakter i Europas alla hörn ska man bekämpa internationell brottslighet. Men trots att all information rörande Opcop är konfidentiell, verkar någon ha läckt: ett lik, arrangerat i en bisarr ställning, påträffas utanför London, och i kroppen finns ett meddelande riktat till gruppen.

En möbelföretagare i Nacka gör affärer med den italienska maffian, en amerikansk tradingbank flyttar gigantiska pengasummor, anställda i en kinesisk möbelfabrik är sjuka, och under ett toppmöte i London sluddrar en döende man en märklig fras i Arto Söderstedts öra. På något sätt hänger allting ihop.
Medelbetyg: 2,75 (4 röster)
Bok recensioner av Viskleken :
2011-09-15 19:52
Dahl är en mästare på kluriga gåtor. Som läsare funderar man hela tiden på hur allt hänger ihop och han ger dig en liten bit åt gången för att hålla glöden vid liv. Viskleken känns som en internationell nystart med mersmak. Jag saknar dock Torsten Wahlund som uppläsare av ljudboken. Johan Rabaeus får inte alls kläm på det här och under stora delar förstör han upplevelsen fullständigt. Det blir dock bättre mot slutet, men det kan bero på att man vänjer sig.
2012-10-25 18:39
Jan Arnald tar av sig den svårmodige litteratörens basker och blir åter Arne Dahl. Så skriver han Viskleken. Och den blir bra. Samma grepp som i serien om A-gruppen, vissa av personerna är också desamma, men perspektivet är nu den internationella brottsligheten. Mycket känns igen sedan tidigare - det litterära anslaget, den intelligenta storyn, det komplicerade romanbygget och förmågan att, mot alla odds måste jag säga, hålla ihop romanen från sidan 1 till sidan 504. Tre böcker till lär han planera. Jag ser faktiskt fram mot dem redan nu.
2013-01-01 09:09
Nja, det här var inte så lyckat. Blir för mycket uppvisning, uppradande av intelligenta vinklingar som inte känns riktigt trovärdigt. Författaren verkar mer intresserad av att framhäva sin egen kunskap än att skriva en intressant historia. Även en upptagenhet runt personerna (poliserna), som Arne Dahl brukar ha i sina böcker, men här blir det helt enkelt för mycket. Att Paul Hjelm, som tidigare framstått som en rätt så medelmåttig polis, skulle bli chef för en internationell polisstyrka känns inte heller trovärdigt. Och börjar man inte tröttna på det äktenskapliga kucklandet (Jorge-Sara, Paul-Kerstin)? Har tidigare läst Arne Dahl med behållning men kommer inte att läsa övriga böcker i den serie som planeras. Spåret har kallnat, tyvärr.

"

Skriv egen bokrecension till Viskleken