Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv

Originaltitel: Hotel on the corner of Bitter and Sweet
Författare: Jamie Ford
ISBN: 9789170282225

Seattle, 1986: Henry Lee ansluter sig till en folkmassa utanför Hotel Panama, som en gång var en portal till den japanska stadsdelen. Hotellet har varit stängt i årtionden, men den nya ägaren har gjort ett otroligt fynd hotellets källare - tillhörigheter från japanska familjer, som blivit kvarlämnade då familjerna samlades ihop och skickades till interneringsläger efter angreppet på Pearl Harbor 1941.

Åsynen av de efterlämnade föremålen tar Henry tillbaka till barndomen i 1940-talets Chinatown, under kulmen av andra världskriget. Han växer upp i en värld av förvirring och spänning. Fadern är besatt av kriget i Kina och uppfostrar Henry som en amerikan. På den exklusiva skolan han sätts i, omgiven av vita barn som ignorerar honom, möter han den unga, kvinnliga studenten Keiko Okabe. Mitt i kaoset av utegångsförbud, mörkläggning och FBI-razzior utvecklar Henry och Keiko ett starkt vänskapsband och en oskyldig kärlek som överskrider förfädernas uråldriga fördomar. Efter att Keiko och hennes familj förts bort till interneringslägren lämnas hon och Henry endast med förhoppningen om att kriget kommer att ta slut, och att deras löfte till varandra kommer att kunna hållas.

Medelbetyg: 3,67 (3 röster)
Bok recensioner av Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv :
2011-08-08 10:26
Seattle 1942-1945. Tids- och platshistorien gör romanen läsvärd. Mörkläggning och ransonering. Absolut åtskillnad mellan kineser, japaner och vita. Ett minus för personskildringarna och dialogen. Berättelsen är gullig i sin ofullkomlighet.
2012-09-21 18:16
Själva berättelsen är inte så märkvärdig, men det finns mycket information i boken. Jag fick lära mig en hel del om hur USA behandlade sina japanskättade medborgare under andra världskriget.
2019-02-07 06:06
En jätte fin bok, författaren lyckades skapa en mjuk nostalgisk känsla genom hela boken. Handlingen pendlar genom nutid och minnen från Hennrys Lee barndom och uppväxt. Jag hade ingen aning om hur rasistisk och svårt det har varit för Japaner och kineser under andra världskriget åren i USA. Gilkar böcker där man faktiskt kan lära sig något och förstå hur det har varit.

"

Skriv egen bokrecension till Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv
Inte utan min syster