Högre än alla himlar

Författare: Louise Boije af gennäs
ISBN: 9789170018756

Det är bara några timmar kvar av år 1999 och i en fashionabel våning på Norr Mälarstrand väntar sex nära vänner in 2000-talet.

Vi är hemma hos värmländska Sanna, som är författare, och hennes make börsmäklaren Victor. Runt omkring dem finns de närmaste vännerna. Stefan, som jobbar på Naturvårdsverket, har åkt in från Lidingö tillsammans med sin hustru Pella, som är terapeut. Från Söder kommer den kämpande skådespelerskan och eviga singeln Liv, som mest arbetar som servitris. Från Östermalm ansluter Jalle, partybögen som till vardags arbetar på UD men nu börjat längta efter att bilda familj.

Ännu är de kommande årens dramatiska händelser i världen okända, liksom personliga med- och motgångar i den än så länge mycket sammansvetsade lilla gruppen. Fester och parmiddagar kommer att avlösas av yrkesmässiga framgångar och bakslag. Vilda nätter på Manhattan liksom lata sommarkvällar i Falsterbo ska förbytas i sorg och tragedi. Stora som små händelser ska sätta vänskap, tillit och fundamentala värderingar på prov.

Högre än alla himlar är första delen i en trilogi som utspelar sig under millenniets första decennium. Det är en överblick över vår nära nutidshistoria och samtidigt en roman om såväl stark vänskap som hur det är att vara människa i en ytterst föränderlig tid.

Medelbetyg: 3,4 (5 röster)
Bok recensioner av Högre än alla himlar :
2012-06-11 08:24
Oj, vilken besvikelse. Har varit ett Louise Boije af Gennäs-fan sen Stjärnor utan svindel och blev lycklig när jag hörde om en ny trilogi. Men efter att ha tragglat mig igenom del ett vet jag bestämt att nummer två och nummer tre inte kommer läsas av mig. Högre än alla himlar funkar säkert i framtiden som en skildring av hur vi hade det i början av 2000-talet med homofobi, stress och hur händelser som 11 september och Anna Lindh påverkade, men att läsa detta nu är trist, trist och känns så konstruerat. Enligt mig är boken också på gränsen till smörig emellanåt med väninnor som blir gravida samtidigt och sockersött julfirande. Ett plus dock för när man får följa med huvudpersonernas tankar om tillvaron och livet. Där känner man igen sig ibland. Dessa tankar var behållningen av boken.
2012-08-01 17:46
Jag tyckte att första halvan av boken var mycket bra och det kändes som att boken hade stor potential. Dock tyckte jag att andra halvan blev lite för sockersöt, det var liksom ett romantiskt skimmer över även de tragiska kapitlen. Skildringen av 9/11 tycker jag kändes väldigt realistisk och många av kopplingarna till nutidshistorien var gjorda på ett snyggt sätt. Helt klart en läsvärd bok, om än lite för enformig till stilen för min smak.

"

Skriv egen bokrecension till Högre än alla himlar