Författare: Sofia Nordin
Genre: Ungdom
Ämnesord: kärlek, ungdom, lespisk kärlek
Utgivningsår: 2010
ISBN: 9789129675245

En ny, fantastisk bok av författaren till Natthimmel, som blev Augustnominerad 2009 och hyllad till skyarna av både kritiker och läsare.

Sofia Nordin har skrivit en kärlekshistoria om två tjejer som känns lika självklar och äkta som vilken kärlekshistoria som helst. Men huvudpersonen Stella brottas med sina inre tankar om vad som är okej och inte. För att ventilera sina känslor tecknar hon i hemlighet porträtt av sin stora kärlek Sigrid. Sakta men säkert kan hon bejaka sina känslor och närma sig Sigrid. Men det svåraste är nästan att bemöta alla andra som står henne nära - föräldrar, syskon och kompisar ...

Bok recensioner av Det händer nu :
2011-07-26 13:02
Recension av Sofia Nordins ungdomsroman Det händer nu

Boken är utgiven på Rabén & Sjögren (2010) och innehåller 249 sidor.
Sofia Nordin är född 1974, bor i Stureby men är född och uppvuxen i Sollentuna. Hon debuterade 2003 med Äventyrsveckan som vann Eriksson & Lindgrens berättartävling. Berättarglädje utkom 2002 och hon har sedan dess gett ut en rad böcker. Sofia Nordin Augustnominerades 2009 för Natthimmel som hyllades till skyarna av både kritiker och läsare, och 2010 för Det händer nu. Hon har tidigare gett ut en roman på Albert Bonniers Förlag, Utanmyr 2005.

Handling: Boken handlar om Sanna (som är jag i boken), Sigrid, Mimmi, Zainab och Isis. De går alla i nian. Boken är skriven i jagform av Sanna.
När flickorna sitter i skolans uppehållsrum tittar Sanna på Sigrid. Hon känner att hon vill hålla om henne och kyssa henne. Men det går ju inte för sig. Vad skulle hända då?
Sanna får följa med Sigrid och hennes familj till Kreta i två veckor under påsklovet. Hon vill bara förklara sin kärlek för Sigrid, men istället flirtar hon med Sigrids ett år äldre bror Hannes, som är förtjust i henne. Det känns inte bra att flirta med Hannes, hon vill inte att han ska tro att hon är intresserad av honom. Sanna har många funderingar om hur hon ska förklara för Sigrid att hon är kär i henne. Men hon är rädd att Sigrid ska ta avstånd från henne om hon får veta. Den sista veckan på Kreta bli stämningen lite dålig mellan flickorna och fortsätter så när de kommer hem.
En kväll när Sanna sitter hemma och bara väntar på att få ett sms från Sigrid, som aldrig kommer, bestämmer hon sig för att gå hem till Sigrid. Det är Hannes som öppnar dörren och han berättar att Sigrid ska sova över hos Mimmi. Då låtsas Sanna att det egentligen är Hannes som hon vill träffa. De börjar kyssas och hångla, men det känns inte okej för Sanna. Hon säger nej innan det går för långt och hon ser att Hannes blir besviken. Då tar Sanna mod till sig och berättar att det inte beror på Hannes själv, utan att det beror på att han är kille. Hannes frågar Sanna om hon är kär i Sigrid och hon svarar ja.
Kommer Sanna att våga berätta för Sigrid hur det ligger till med hennes känslor och i så fall, hur kommer Sigrid att reagera?

En underbar bok om kärlek, lesbisk kärlek. Boken tar upp många tankar om hur det är att vara kär i någon av samma kön och även om hur det reagerades förr i tiden. Tills 1979 ansågs homosexualitet vara en psykisk sjukdom. Boken tar upp de känslor som finns inuti ens kropp och just känslan att vara annorlunda och även undran över hur andra i ens närhet ska reagera. Kanske boken är lite för snäll. Tror många kan bli mycket mer utsatta för elakheter än vad Sanna blir. Det är i alla fall en mycket välskriven och känslosam bok.
Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-07-26 (68) http://blogg.passagen.se/krisim

"

Skriv egen bokrecension till Det händer nu