Albatrossen

Författare: Lise Drougge
Ämnesord: depression, hälsa, psykologi, natur, kärlek, framtid, barn
Utgivningsår: 1958

Bokens huvudperson, Britt-Marie, vill vara fri vid havet som en albatross men har svårt att få frihet. Det året hon fyller tjugo så gifter hon sig med Evert, bibliotekarien, bara för att komma iväg från köket och den hopfällbara sängen som är hennes plats på natten. Vi får följa hennes liv och tankar och hennes stora kris.

Lise Drougge, född Dencker 1 december 1919 i Landskrona, är en svensk författare, dramatiker och bildkonstnär. Hon är filosofie doktor i fysikalisk kemi och har varit verksam som lärare. Hon var gift med Georg Drougge och har tre barn. Drougge debuterade med novellen "Kaleidoskop" 1951 i månadstidskriften All världens berättare. Romandebuten skedde samma år med Vind i mitt hår utgiven på Lars Hökerbergs Bokförlag. Mellan 1951 och 1966 utgav Drougge på detta förlag tio romaner och en barnbok, bland dem romanen Så glad för vilken hon 1954 fick Svenska Dagbladets litteraturpris. I prisnämndens motivering sägs bland annat: "Det har sagts om Lise Drougge att hon har en skärva av trollspegeln i ögat, en så skarp psykolog är hon och så utan illusioner berättar hon verklighetens onda sagor. Men hon befolkar dem med alldeles levande människor, inga konstruerade figurer." (Källa: Svenska Wikipedia)
Bok recensioner av Albatrossen :
2011-07-10 10:12
När Britt-Marie inte orkar längre och hamnar i en psykisk kris, som orsakats av att hennes frihetsbehov kolliderar med den bundenhet hon känner, så finns det syskon och andra personer som ställer upp för henne. Mannen får ta hand om barnen en lång tid medan Britt-Marie åker iväg, först för att komma ur den psykiska nergång som hon hamnat i och sen när hon får arbete i en bank på annan ort för att läka färdigt. När hon känner att hon blivit hel igen så säger hon upp sig och återvänder till hemmet.
Boken är ganska djup med mycket känslor. Att få barn leder till bundenhet och för Britt-Marie som redan kände sig bunden så blev detta för mycket. Det var inte förrän på sidan 201 som namnet på huvudpersonen dök upp. Alla känslor som finns i boken kan säkert småbarnsföräldrar känna igen sig i. Om man gillar djupa böcker så är denna mycket läsvärd. Boken är tryckt 1958

"

Skriv egen bokrecension till Albatrossen
Pissråtta