Alltid den där Anette

Författare: Peter Pohl
Genre: Ungdom
Ämnesord: depression, kärlek, spänning, ungdom
ISBN: 9789150107395

Boken handlar om Anette. Anettes familj drabbas av en mängd tragedier. Anettes tvillingsyster och storebror dör med bara några dagars mellanrum. Man får följa Anettes kamp för att gå vidare. I skolan blir Anette missförståd och hon blir märkt som ett "problembarn".
Medelbetyg: 4,2 (5 röster)
Bok recensioner av Alltid den där Anette :
2004-06-12 17:56
Jag tycker om många av Peter Pohls böcker. Denna är en av mina favoriter!
2004-06-29 12:00
En lustig unge är hon, den där Anette. Skolan klarar inte riktigt av henne. Det gick fel redan från första dagen. Ingen brydde sig om ta reda på elevernas bakgrund och Anettes fobier som hade högst verklig förankring viftades bort med en axelryckning. Så gick det som det gick. Anette kommer på kant med hela skolan och hon får skulden för allt dåligt som sker i klassen.
Egentligen börjar Anettes mörka historia när hennes tvillingsyster blir sjuk i cancer. Samma vecka som lilla Katrin dör, omkommer också storebror Jörgen i en bilolycka. Efter det vägrar Anette att prata. Det blir inte lättare av att hennes fröken inte har ett hum om hur man behandlar en sargad liten sjuåring. Vi får följa Anette och hennes pappa fram till det ödersdigra möte med skolan då allting går så fel. Det är en beklämmande men uppriktig historia omöjlig att inte bli berörd av.

Bra men jobbig historia att läsa. Böckerna om Anette är inga barn eller ungdomsböcker. Iallafall inte i första hand. Pohl berättar samhällskritiskt om dagens skola. Precis som i "Vem kan hjälpa Anette" har skolpersonalen avpersonifierats genom att alla har namn som börjar på en och samma bokstav. I detta fallet "I". Båda böckerna om Anette är mycket bra men når ändå inte riktigt upp till betyg fem stjärnor.
2004-10-06 16:26
En så sorglig bok, stackars Anette.
2007-03-01 08:57
otroligt djup om man låter sig försjunkas. Ett djup som verkar svälja en med sin mörkhet. när jag läst boken var jag alldeles matt. Boken beskriver en skrämmande del av världen som jag inte vill kännas vid men som ändå fanns (och kanske fortfarande finns här). Den är som en målning vävd av tankar av bläck. ja det här låter för överdrivet men jag känner faktiskt så. Pohl är vad man kan kalla en bläckvävare.
2013-08-23 20:50
Redan första dagen i skolan gick det fel. Skolan klarar inte av Anette. Allt som händer och sker är hennes fel. Ingen ser och nystar i Anettes mörka historia.

En viktig och intressant ungdomsbok som håller mig fängslad från första sidan. Jag lider med den lilla Anette. Gör ont i mitt hjärta.