Jordens väktare

Författare: Dag Öhrlund & Dan Buthler
ISBN: 9170028605

USA:s utrikesminister dödas i ett attentat vid ett statsbesök i Ukraina. Tillvägagångssättet är lika enkelt som effektivt: en radiostyrd helikopter bestyckad med sprängämnen spränger hela bilkortegen i luften. Ingen tar på sig ansvaret för attentatet och överste Nicholas Shy vid SSG, en enhet direkt underställd presidenten, får i uppdrag att leda jakten på de skyldiga. Snart sker ytterligare attentat, fast på helt olika ställen i världen: en gasledning sprängs i Ukraina, elnätet i Brasilien saboteras och en kemisk fabrik sprängs i Indien. Ett mönster börjar framträda, men utredningen rör sig alltför långsamt framåt.

Samtidigt jobbar Nicholas flickvän, svenska Jessica Björk som arbetar på CNN i Atlanta, med att rapportera om samma händelser. Deras förhållande blir alltmer ansträngt när de båda försöker hålla isär sina yrkesroller och sitt privatliv.

Medelbetyg: 2,4 (5 röster)
Bok recensioner av Jordens väktare :
2011-06-08 08:27
En helt OK bok men inte en av deras bättre. Hade höga förväntningar och hade hoppats på ännu lite mer. Men boken är absolut klart läsvärd. En fyra i betyg.
2011-08-23 22:44
Internationella intriger är alltid fascinerande. Men det här är ett halvdåligt försök att väva ihop en historia där författarnas egna politiska agenda ska gå ihop med tantsnusk och terrordåd kombinerat med en lång rad figurer som inte är speciellt sympatiska. Jag antar att det kommer en fortsättning på den här historien, annars måste jag säga att slutet är ett riktigt magplask. Mycket skrik för ingenting, så att säga.
2012-03-31 17:35
En tegelsten på 660 sidor med ganska bra flyt. Historien var dock något ojämn. Gillade beskrivningen av terroristerna Schoen och Silbersteins leverne som var rätt komiskt och spännande. Däremot präglades andra delar av boken utav klicheér, patriotiskt patos och naivitet. Boken är trots allt helt ok om man gillar författarduon, men hör inte till deras bästa verk.

"

Skriv egen bokrecension till Jordens väktare