Slumdog millionaire

Författare: Vikas Swarup
Ämnesord: historia, kärlek, kultur, spänning
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9789170027987

Ram Mohammad Thomas har blivit arresterad efter att ha svarat rätt på tolv frågor i tv-programmet Vem vill bli miljardär? Han har blivit arresterad därför att en fattig föräldralös kille som aldrig har gått i skola eller läst en tidning omöjligt kan känna till namnet på solsystemets minsta planet eller huvudstaden i Papua Nya Guinea utan att ha fuskat.

För att bevisa sin oskuld går Ram tillsammans med en kvinnlig advokat igenom tv-inspelningen fråga för fråga och förklarar hur han kunnat känna till alla svar. För varje fråga får vi höra en fascinerande historia om Rams liv som gatupojke i några av Indiens storstäder, och om de personer han mött som fått betydelse för hans liv. Det är allt från berättelsen om hur han som spädbarn räddats ur en papperskorg till historien om när han arbetade som tjänare åt en galen austalisk diplomat och tiden som självutnämnd guide vid Taj Mahal. Fram träder ett brokigt persongalleri av bisarra och skräckinjagande men också uppriktiga och hjälpsamma människor som korsat hans väg när han levt såväl i slum som i lyx som tjänare åt Indiens mest rika och berömda.

Ram har ofta befunnit sig en hårsmån ifrån döden, men har med sin osvikliga intuition och sin på gatan tillägnade livsvisdom lyckats undkomma faror. Slumdog Millionaire är en färgstark skröna från det moderna Indien om en liten, klok hjälte med ett stort hjärta.

Den dagen känner jag att jag verkligen hatar henne. Fast hon kanske har rätt. Lajwanti begick ett kardinalfel när hon försökte ta sig över skiljelinjen mellan de rika och de fattigas liv.Hennes stora misstag var att hon tillät sig drömma om sådant hon inte kunde uppnå. Ju större dröm, desto svårare besvikelse. Det är därför jag bara har små, hanterbara drömmar. Som att gifta sig med en prostituerad efter att ha betalat hennes tjuvaktige hallick till bror den beskedliga summan av fyra hundra tusen rupier. Bara.
Bok recensioner av Slumdog millionaire :
2011-05-29 21:43
Tyvärr så har jag sett filmen innan jag läste boken, därför har jag inte kunnat låta bli att gemföra, filmen skiljer sig rätt så mycket från boken och många av ändringar saknar jag när jag läser boken.
Men det är ändå en mycket bra bok med en spännande handling och jag rekomenderar den varmt

"

Skriv egen bokrecension till Slumdog millionaire