Författare: Ola Schenström
Ämnesord: filosofi, depression, hälsa, psykologi, vetenskap
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789185675050

Bok recensioner av Mindfulness i vardagen : vägar till medveten närvaro :
2011-05-13 01:42
"Mindfullness" är ett engelskspråkigt begrepp som på Svenska översätts med "medveten närvaro". Mindfullness beskrivs i boken som en livsstil snarare än ett sätt att koppla av. Mindfullness baseras dels på gamla asiatiska filosofier kring meditation och koncentration och dels på modern vetenskap. Överlag handlar mindfulness om att man genom olika tekniker, övningar och allmän attitydförändring bli mer medveten om sin kropp, sitt sinne och sin omgivning. Fördelarna är många och uppenbara och vägen ditt lika enkel som svår. (Denna paradox innebär att det är "bara att" släppa sina tankar som man fastnat i, tömma sinnet och ta in sig själv och omgivningen med sina sinnen. Detta är lätt att göra, men svårt att bibehålla. Därför måste det göras gång på gång på gång. Det innebär också att det inte är något man bara gör i 20 minuter under ett meditationspass utan något som du i förlängningen gör hela tiden. Och långsamt - med övning - kan man lyckas längre och längre stunder. Resultatet är att du blir mer sann mot dig själv, mindre stressad, mår bättre mentalt och fysiskt samt får ut mer av din tillvaro.

Boken är informativ och välstrukturerad och ger dig säkert det du söker. Ändå ifrågasätter jag bokens existensberättigande. Ola Schenström hänvisar då och då i boken till sin praktik som läkare och hur han använder sig av mindfulness - dock utan att gå djupare in på det. I stället baserar han allt han skriver på vad andra forskare och mindfulnesspioniärer kommit fram till, som exempelvis Jon Kabat-Zinn. Då föreslår jag hellre att man går direkt till källan och läser deras böcker. En utmärkt bok som finns översatt till Svenska är "Mindfulness - en väg ur nedstämdhet". Den är skriven av Mark Williams tillsammans med bland annat Jon Kabat-Zinn och tar upp allt Schenström tar upp - plus en hel del annat. "Mindfulnes i vardagen" är alltså ingen dålig bok, men det finns andra som är bättre.

Timothy Gibran var inget vidare som inläsare. Jag föreställer mig att han var täppt i näsan under hela inläsningen av denna bok och försökte kompensera den otydlighet det innebar genom att överdriva sin artikulation. Resultatet blev väldigt enerverande på flera sätt.

"

Skriv egen bokrecension till Mindfulness i vardagen : vägar till medveten närvaro
Skönheten i kaos