Ämnesord: politik, natur, kultur, spänning, äventyr
Utgivningsår: 1990
ISBN: 0 78912015162

Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Vildinnor :
2011-05-12 18:13
Handling:Ett amerikanskt gruvföretag förhandlar med ledningen på en liten ö norr om Australien, i samma ögrupp som Nya Guinea. Man önskar totala gruvrättigheter. Snabba regimbyten och en primitiv kultur försvårar skapandet av ett kontrakt som företaget är mycket angeläget om, eftersom man hittat ett eftertraktat ämne som man håller hemligt för regimen. Trots omfattande, fortlöpande mutor kommer man aldrig till skott. Ön har påbörjat en satsning på turism genom att bygga ett lyxhotell vid en paradisisk strand, Dit reser företagets vd. med inbjudna avdelningsdirektörer och deras makor och make, dels för att i egen hög person avsluta förhandlingarna, men också för att motvilligt utse sin efterträdare bland dem, eftersom han närmar sig pensionsåldern. Så händer det otroliga; en tidigare diktator, vars fortlöpande mutor man dragit in när han förlorade makten, återtar den. Han är kränkt. Hälften av sällskapet inkl chefen mördas därför. Detta hålls hemligt.Resten av sällskapet har av en slump blivit försenade från en utflykt och bevittnar slakten från ett gömsle. De flyr i panik ut i djungeln, ledda av utflyktsbåtens erfarna skeppare. Här börjar det verkliga äventyret; att överleva, förföljda av legosoldater, kannibaler och en hotfull, okänd djungel. En enda av företagets chefer ger inte upp utan fortsätter leta efter dem; den nytillsatte chefen i Amerika är inte angelägen, han önskar behålla sin post. Huvudpersonerna i äventyret är huvudsakligen kvinnor och vi får lära känna dem på djupet, med svagheter och styrkor, samt dynamiken som uppstår i denna hopfösta grupp av mycket olika personligheter.
Författaren visar en imponerande kunskap om kulturen i den här ögruppen. Lika imponerande är hennes kunskap om naturen , djurlivet och växtligheten. Skildringen av människornas umbäranden och de handlingar de tvingas begå för sin överlevnad är skoningslös. Slutet kändes plötsligt; jag hade velat läsa något om hur det gick "sedan". En stark och fängslande bok.
2018-12-31 11:01
Älskade denna bok. Det var spännande att följa en grupp kvinnor med skilda personligheter och hur de förändrades med takt att de kämpade för sin överlevnad.
Boken var trovärdig då den psykologiska förändringen kvinnorna gick igenom och gruppdynamiken, dessa beskrivningar tyder på stor kunskap hos författaren.