När lammen tystnar

Författare: Thomas Harris
Ämnesord: mord, psykologi, spänning
Utgivningsår: 1999
ISBN: 9789176458198

De mördade kvinnorna hade en sak gemensam: de var alla storvuxna. Och som visitkort lämnade mördaren alltid en dödskallefjäril. Sättet att döda var bestialiskt, motivet okänt, men det rådde inget tvivel om att det var en och samma person som låg bakom.
Den ende som kan avslöja mördaren är doktor Hannibal Lecter, psykiatern och experten på massmord som själv efter grova våldsbrott nu hårdbevakas på anstalt.
FBI-aspiranten Clarice Starling får i uppdrag att etablera kontakt med Lecter för att försöka utröna vad han vet. Och han förklarar sig villig att hjälpa till på ett villkor. För varje råd och tips han ger måste Clarice yppa en hemlighet ur sitt innersta.
Psykopaten och den unga, intelligenta kvinnan fattar motvillig respekt för varandra, och Clarice tvingas ompröva nästan alla sina tidigare teorier och erfarenheter.
Så rapporteras ytterligare en kvinna saknad.Clarice beträder nu en fasans väg mot ett avslöjande av ofattbar grymhet och terror.

Medelbetyg: 3,33 (21 röster)
Bok recensioner av När lammen tystnar :
2004-06-04 11:14
Hanibal Lector sitter inne med information om en mördare som härjar runt i Amerika. Denne flår sina storvuxna kvinno offer för att sy en egen kvinnokropp att ha på sig. När han tar en senatsdotter till fånga engageras den unga Clarice Starling i fallet. Hon är den enda som får kontakt med Lector. Men Lector lämnar inte ut några ledtrådar utan att få något tillbaka. Han vill lära "känna" sin nya bekantskap.

Filmen följer boken nästan exakt. Boken är för övrigt nästan gjord för att filmas. Händelser följer på händelser och karaktärerna känns mest som de är i vägen. I filmen gjorde de duktiga skådespelarna ett starkt intryck. Samma information som i film blev levande känns i boken platt och intetsägande. Jag tycker inte särskilt mycket om den här boken. Den går att läsa, men det finns inget utrymme för fantasi. På många sätt är filmen faktiskt bättre.
2004-07-22 15:33
Den här boken var både läskig och spännande. Den psykologiska utpressning som Hannibal utövar på Clarice kan ge en kalla kårar.
2004-09-02 12:40
Detta är nog den äckligaste bok jag någonsin läst. Men den är ändå bra.
2004-09-02 14:43
Äckligt. Filmen är faktiskt bättre än boken tycker jag.
2004-09-02 17:02
Bra, men inte i samma klass som "Röda Draken" enligt mig. Läste den efter att jag sett filmen men jag är ändå (nästan alltid) av åsikten att "boken är bättre än filmen". Böcker säger oftast mycket mer ju.
2005-03-27 18:30
Jag är fullkomligt fascinerad av Hannibal, han är helt UNDERBAR!
2005-12-24 12:41
En galen mördare härjar i centrala U.S.A, Buffalo Bill. Han fångar sina offer, dödar dom, flår dom och stoppar en dödskallefjäril i halsen på dom. Den enda som vet vem han är är en viss dr Hannibal Lecter, som själv sitter dömd för grova våldsbrott. FBI skickar en polisskoleelev, Clarice Starling, för att försöka pressa dr Lecter på information. Men för varje ledtråd han lämnar ut måste Starling yppa en hemlighet ur djupet av sitt hjärta. Snart har en lek börjat, en lek på blodigt allvar och den stora frågan är: kommer Starling att lyckas rädda Buffalo Bills senaste offer innan det är för sent?

Ärligt talat tror jag att jag var för ung för den här boken. De brutala morden kan jag ta utan vidare, men allt snack! Man måste nog vara äldre och förstå mer hur polisen och samhället i allmänhet fungerar. Så här skulle det kunna se ut: "Jag tänkte skicka de biologiska bakterietesterna till det kriminaltekniska institutet i Washington". Tro mig, om du är yngre än 20 blir det tjatigt i längden. På slutet får det dock fart, så därför kan jag inte ge den en tvåa (eller en etta heller för den delen). Dr Lecter var en som jag tyckte var intressant, allt våld lurar under ytan på en till synes lugn och civiliserad person. Mitt tips: Läs den här om du är över tjugo och gillar spännande polishistorier.
2006-06-17 14:19
Den är boken är verkligen råbra. Spännande, stundtals äcklig, men väldigt kul att läsa, om man nu kan använda ordet "kul"? Man kan i alla fall helt enkelt inte sluta läsa den om man väl börjat.

Den handlar om Clarice Starling som går på Beteendevetenskapliga linjen FBI-akademin i Quantico. Jack Crawford, avdelningschef på FBI, tar hjälp av Clarice därför att han vill att hon ska tala med doktor Hannibal Lecter, den välkända mördaren och kannibalen som nu sitter i en minst sagt säker fängelsecell. Dr Lecter är den enda som kan avslöja Buffalo Bill, en galen seriemördare som har en tendens att göra vissa speciella saker med sina offer, vilket kan vara lite småruggigt att läsa om. FBI har egentligen ingenting konkret att gå efter i sökandet efter Buffalo Bill, så han hinner kidnappa och mörda ganska många människor. Under tiden får Clarice en mycket bra kontakt med dr Lecter, som njuter av att stå i rampljuset, blickfång för allas intresse.
2007-02-15 13:42
bra och spännande om hannibal, röd drake är nog bättre men denna innehåller verkligt spännande delar och den är en bok som verkligen bör läsas om man sett filmen, de kompletterar varandra.
2007-04-18 08:25
Rätt medelmåttig deckare. Filmen tog bättre vara på historien, för ovanlighetens skull.
2008-02-01 23:52
En riktigt bra och otäck bok. Tyvärr såg jag filmen innan jag läste boken, men ändå är det spännande och intressant rakt igenom.
2008-03-26 19:44
Det här är nog den enda film som jag skulle vilja säga är lika bra som boken eller tvärt om.
Thomas Harris när han är som bäst!
2008-08-16 01:16
Oftas är boken bättre är filmen men i detta fall stämmer det inte riktigt. Boken är dock läsvärd så den får en trea.
2010-01-03 14:59
Boken är mycket sämre äm filmen.
2011-03-07 17:09
Otäck, psykologisk och genomtänkt bok. Hannibal är väldigt facsinerande och mycket bra beskriven. Ändå är nog filmen lite bättre.
2012-08-30 19:45
Jag är en av de som tycker att boken är bättre än filmen. Mycket bättre till och med. Jag tycker inte att filmen tar vara på hur personerna i boken beskrivs. Av boken framgår tydligt att Clarice är snygg på ett sätt att man lägger märke till henne. Med all respekt för Jodie Foster men...
Lecter påpekar att Starling försöker dölja sin dialekt. Foster talar med stark dialekt. Och så vidare. Lecter är riktigt sadistisk när han träffar Senator Martin. Vars dotter kidnappats. Han vet vem kidnapparen är men planterar ett villospår. Det är känsligt att beskriva en boks handling. Men jag menar att så många läst boken och/eller sett filmen. Därför kan jag inte låta bli att påpeka; när Lecter ber att få se fallstudien över "Buffalo Bill", är det inte för att försöka ta reda på vem mördaren är utan för att kunna leda Starling till mördaren. Själv vet han vem "Buffalo Bill" är och har tillochmed träffat honom. Lecter har, som FBI chefen Crawford påpekar för Starling, en enda upptäckt svaghet. Fast han är på ett geni´s nivå har han ett behov av att briljera. Vidare - Starling och Crawford försöker lura Lecter att ge info om "Buffalo Bill" mot en "belöning" som inte finns och går därmed bakom ryggen på senator Martin. När det uppdagas ligger båda illa till. Så Starling beger sig till Senator Martins dotters lägenhet för att luska lite. Och påträffas av senator Martin och Krendler vid justitiedepartementet. Den sist nämnde är högre i rang än Crawford och beordrar Starling att återvända till hennes utbildning i FBI Academy i Quantico. Vad gör Starling? Hon beger sig till Memphis för att tala med Lecter ännu en gång. Och ertappas. I det läget är hon i princip utslängd från utbildningen. Vad gör Starling? Hon beger sig till Ohio för att luska ännu mer.
Denna kris Starling genomgår snuddar filmen bara vid. Det är dessutom så att hon har hårda studier och om hon missar en tenta blir hon av med sin plats vid akademin och hon får börja om igen utan att veta om hon får en ny plats. Crawfords "uppdrag" till Starling är som bekant frivilligt. Är han beredd att ta det ansvaret? Är hon?
Boken är mycket bra och man lär känna de karaktärer som är med i handlingen bättre än i filmen. Thomas Harris visar på kunskaper i psykologi, och hur FBI och polis arbetar.

Sist vill jag påpeka att enligt IMDb har man från FBI´s sida klagat på att Starling är ute ensam vilket skulle vara osannolikt. Då har de missat en viktig poäng. Starling är inte alls agent utan aspirant och gör detta som en frivillig uppgift. Senare, när det är tveksamt om hon ens har en plats i akademin, allt mer som ett personligt kall. Att hon påträffar mördaren ensam är snarare ett oväntat sammanträffande.
2012-11-27 11:01
Filmen är helt klart bättre, boken blir bara tjatig "/
2013-05-06 17:29
Jodå, fortsättningen är bättre. Boken får mig att tänka på Criminal Minds i och med seriemördariet, beteendevetskapen och att man även får följa förövaren. Jag trodde inte jag skulle ta upp denna bok eftersom den förra inte gav mig något. Men ändå gjorde jag det. Jag kände att jag lika gärna kunde sett Criminal Minds, istället för denna sidvändare. Men om man är förtjust i thrillers antar jag ändå att den är bra.
2018-04-14 18:11
FBI-aspiranten Clarice Starling blir tillfrågad om hon kan få psykopaten doktor Lecter att hjälpa till att göra en profil på en seriemördare. Doktor Lecter, psykiatriker, är en mycket farlig man och det är inte lätt att få honom att säga något. Men trots att han själv är en mördare så äger han mycket stor kunskap. Han ger bara Clarice några ledtrådar men det gör att FBI kan förstå var de ska söka seriemördaren. Det här är en spännande om än lite obehaglig thriller. Bra.

"

Skriv egen bokrecension till När lammen tystnar
En bondes död