Häxvaggan

Författare: Gilian White
Utgivningsår: 2000

Välkänt produktionsbolag söker unga familjer som lever under existensminimum och är villiga att delta i en seriös dokumentärserie för teve om sin kamp för brödfödan. Cheryl och Barry Higgins, mycket unga och mycket fattiga, svarar på annonsen. Och snart påbörjas filmningen av deras enahanda liv som så oväntat fått en guldkant. Tittarna får följa familjens vardag, andra barnets födelse samt parets bröllop. Serien väcker stor uppmärksamhet över hela England och sympatibevisen strömmar emot den lilla familjen.Ända tills Cheryl berättar att hon väntar sitt tredje barn. Då vänder opinionen - de kunde knappt ta hand om två barn, hur ska de då kunna klara ett tredje? Snart börjar rena förföljelserna i såväl tidningar som soffprogram. Alla skyr dem som pesten och Cheryl kallas för häxa. Då försvinner de tre barnen spårlöst...Svårt att lägga ifrån sig. N AVäcker mycket starka känslor V T

Hon har inte gjort dem eller deras familjer något. Hon har inte mördat någon. Hon har inte stulit deras pengar. Varifrån kommer denna lömska, envetna kraft som bara verkar vara ute efter att krossa och förgöra henne?
Medelbetyg: 3,83 (6 röster)
Bok recensioner av Häxvaggan :
2003-11-01 14:28
En ung och fattig familj får vara med i en dokumentärfilm om sin kamp för brödfödan. Allmänheten ger den unga familjen sitt stöd och sina sympatier.
Men plötsligt försvinner all sympati för den lilla familjen.
I desperation gör de unga något som får konsekvenser för alla inblandade!
En mycket stark och spännande skildring av människor på glid.
2004-08-01 16:44
Den här boken är bra..! Den griper faktiskt tag i en, hade inte så höga förhoppningar när jag började läsa men den grep tag i mig mer och mer. Till slut ville eller kunde jag inte sluta läsa. Boken är lättläst, handlingen känns kanske lite uttdragen i mitten, men i sista delen av boken kommer allt spännande på samma gång. Man känner verkligen medlidande för föräldrarna som utsätts för så mkt psykisk press och får precis alla emot sig. Även om vissa åtgärder de tar för att få tillbaka respekten är korkade känner man olidlig sympati och förståelse för dom.
2008-12-12 17:15
Vilken bra bok, jag bara läste den sida för sida utan att klara av att lägga ifrån mig den ens lite stund. Under 1750 talet torderades har tvåhundratusen häxor blivit torterade, brända eller hängda runt om i Europa. Visst låter det hemskt men olika grymheter var vardagsmat på den tiden tänker man, det e jo inget som hade kunnat hända nu. Häxvaggan handlar om ett ungt fattigt par som är med i filmning av deras liv, serien blir mycket populär i storbrittanien men några händelser gör att parets popularitet förvandlas till förföljelser i median. Idag när realitetshow är vardagsmat så ligger boken mycket i tiden även om den kan vara lite överdriven så blir den inte mindre bra för det.
2019-02-20 21:11
Vilken bra bok! Ohyggligt spännande och mycket oförutsägbar thriller som verkligen sticker ut från mängden. Boken är mycket välskriven och sticker ut från andra halvdana thrillers. Flytet i boken påminner till viss del om vissa av Minette Walters mycket framgångsrika böcker. Karaktärerna är mycket trovärdiga och boken bjuder hela tiden på nya spännande och intressanta tvister. Dessutom bjuder boken på både sorg, hopplöshet och värme. Jag känner stort medlidande för Barry och Cheryl Higgins som trots dåliga beslut verkligen hamnar mitt uppe i en sällan beskådad mardröm. Bokens intrig skulle mycket väl kunna inträffa i verkliga livet, om den inte redan har gjort det? Jag kan riktigt varmt rekommendera den här mycket spännande bladvändaren och jag läser mer än gärna fler böcker av Gillian White!
Toppbetyg!

"

Skriv egen bokrecension till Häxvaggan