Mitt liv som roman

Författare: Jan Henrik Swahn
Ämnesord: humor, kärlek, dagbok, rotlöshet, resande
ISBN: 9789100124243

Det lilla förebådar det stora. När Jan Henrik Swahn i december 2006 glömmer sin ljusröda dagbok på tåget är det bara början. En kort tid därefter förlorar han samtliga sina dagböcker, författade under trettio år, i en brand. Han beslutar sig för att skriva dem igen, på riktigt, i den ordning ödet skulle ha sorterat dem i. Målet är därmed inte att kronologiskt rekonstruera resultatet av det dagliga plitandet, utan att försöka gestalta själva livet såsom det tedde sig, utan att fastna i oviktigheter. Men vad är det som stannar i minnet? Och vad är egentligen liv och vad är roman?

Mitt liv som roman är en egensinnig, rolig och självutlämnande berättelse av en författare som redan tidigt förväntade sig av livet att det skulle vara lika spännande som hans romaner.

Bok recensioner av Mitt liv som roman :
2011-03-18 11:55
Recension av Jan Henrik Swahns bok Mitt liv som roman

Boken är utgiven på Albert Bonniers Förlag (2011) och innehåller 292 sidor.

Jan Henrik Swahn är född 1959, uppvuxen i Köpenhamn och Malmö och numera bosatt i Stockholm. Han har utkommit med tio romaner, senast Manolis mopeder (2008), och han är även verksam som översättare från danska, franska, polska och grekiska.

Handling: På baksidan av boken står det att författaren skrivit dagbok sedan han var sjutton år, för att ha det som underlag till sina memoarer. Denna roman är som det antyder, skapad av både fiktion och sanning. Eftersom dagböckerna brann upp, så får författaren ta händelserna direkt ur minnet och då kanske inte allt blir ihågkommet på rätt sätt. Romanen är skriven som en dagbok, i jagform, men i imperfekt.

Författaren skulle kunna kallas ”Enfemtiotalskappsäcksvandrare”. Han har svårt att slå sig till ro någonstans. Jan Henrik är född i Malmö, men uppvuxen i Köpenhamn. I tonåren flyttade familjen tillbaka till Malmö igen. Sedan har det varit ett ständigt resande mellan olika städer och länder. Att författaren är rastlös som ständigt måste ut på äventyr, samtidigt som han försöker skriva en roman är inte svårt att förstå av hans berättelse hur han reser och flyttar hela tiden. Att sedan få ett förlagskontrakt är inte heller lätt och Jan Henrik Swahn säger att han nästan tapetserat en vägg med alla refuseringar från olika förlag som han skickat sina manus till. 1986 får han äntligen förlagskontrakt på Albert Bonniers förlag med boken Jag kan stoppa ett hav. Berättelsen om hur det gick till när Jan Henrik Swahn tog sitt körkort tillhör en av de roligaste händelserna i boken. Författaren träffar många intressanta människor på sina resor. Tillexempel poeter och andra författare. Det finns två kvinnor i boken som tar extra mycket plats i Jan Henriks liv. Det är H – en polsk kvinna och T – en svensk kvinna. Det är H som han kommer att gifta sig med och 1989 får de en son. Så mycket längre än till 1989 får vi inte följa Jan Henrik Swahn, vi läsare får hoppas på en fortsättning i nästa bok.

Jag tycker att detta var en helt strålande bok. Den var skriven med glimten i ögat och mycket intressanta händelser att ta del av. Handlingen är inte enbart koncentrerad på författaren själv, utan många andra personer får även ett stort utrymme. Jag kan känna av hans rastlösa själ när han hela tiden måste resa mot nya mål. När författaren beskriver sina vandringar på Stockholms gator på 80-talet följer jag med i hans fotspår och ser gatorna framför mig. Innehållet i texten blandas mellan att vara mycket sentimental till att vara riktigt roligt, så jag skrattar högt för mig själv. Det var med stor inlevelse jag läste boken och jag läste ut den på en dag. Miljöerna var dessutom perfekt skrivna, när jag kan se dessa framför mig är jag mycket nöjd. Jag har hittat ännu en favoritförfattare,

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-03-17 (28) www.kristinasimarlektor.se

"

Skriv egen bokrecension till Mitt liv som roman