Theos Pompeji

Författare: Kim M. Kimselius
Genre: Ungdom
Ämnesord: psykologi, religion, historia, spänning, ungdom
Utgivningsår: 2010
ISBN: 9789197626071

En augustimorgon år 79, i staden Pompeji vid vulkanen Vesuvius, blir Theo vittne till något som förändrar hans liv för all framtid. Upplevelsen för honom till en sierska som uttalar en spådom, som gör att Theo kastar sig handlöst in i nya skrämmande händelser. Allt för att undvika det katastrofala öde som väntar.
En fascinerande bok om Theos liv i Pompeji, som vävs ihop med romartidens historia. Här får du följa de dramatiska händelser som formar Theo till den person han är när han möter Ramona. En bok fylld av nervpirrande äventyr i väntan på vulkanutbrottet som förintar Pompeji.
En fängslande historia, där ödet spelar en stor roll.

Medelbetyg: 5 (2 röster)
Bok recensioner av Theos Pompeji :
2011-03-15 13:51
Recension av Kim M. Kimselius bok Theos Pompeji

Boken är utgiven på Roslagstext (2010) och innehåller 192 sidor + en faktadel och fina bilder från Herculaneum.

Kim M. Kimselius har alltid älskat att läsa och skriva ända sedan hon var liten. Redan som åttaåring drömde hon om att bli författare, men det dröjde många år innan hon vågade förverkliga drömmen. Kims debutbok hette Tillbaka till Pompeji och boken blev en dundersuccé. Numera har hon skrivit ett stort antal böcker och många är översatta till flera språk, Kim har även fått kulturpris för sina böcker.

Handling: Det är år 79 i staden Pompeji. Theo är nere vid hamnen och tittar på när fartyg kommer med slavar. Han ser en gammal slav som knappt kan gå, en man sparkar på honom och låter honom ligga på gatan. Theo hjälper den gamle mannen hem till sitt hus och gömmer honom. Han ber en av deras slavar Poltia om hjälp och hon upptäcker att det är hennes far som hon inte har träffat på många år som Theo har hjälpt. De gömmer honom i hennes lilla skrymsle i Theos familjs stora hus. Theo är en trevlig kille som gärna behandlar deras slavar snällt, det gör däremot inte hans syskon. Theos syster är väldigt krävande och hårt, särskilt mot Poltia

Ett arrangerat äktenskap mellan Theo och en flicka som heter Agrippina är på gång. Något som Theo absolut inte vill ska ske. Han vill inte gifta sig med någon han inte känner och när han ska gifta sig ska det vara av kärlek. Ska han lyckas undkomma detta äktenskap och hur ska det gå till?

När Theos mamma kommer på att han och Poltia gömmer hennes far skickar hon Theo till sin syster Faustina. På vägen till sin moster träffar Theo en sierska som säger: ”Du kommer att gå ett sällsamt öde till mötes. Många faror väntar dig, men också en långbent, ljuvlig varelse som tar med dig på de märkligaste ting du någonsin kunnat föreställa dig. Var inte rädd att räcka ut en hjälpande hand när stunden kommer. Det kan rädda ditt liv.”
Moster Faustina tycker inte att Theo ska bry sig om vad sierskan sagt, men Theo kan inte glömma orden utan funderar på dem. Men med tiden bleknar sierskans ord även för Theo. Så plötsligt en dag ser Theo en främmande flicka ligga på ett stengolv. Hon säger att hon heter Ramona. När Theo tittar på henne minns han sierskan ord. Kan hon haft rätt i det hon sagt?

Kim M. Kimselius presterar den ena underbara boken efter den andra och så även denna om pojken Theo som bor i Pompeji. Den var riktigt intressant och spännande skriven. Kims böcker riktar sig till ungdomar och jag förstår att de älskar hennes böcker, eftersom de bygger på verkligheten. Böckerna passar precis lika bra att läsas av vuxna. Man dras med i den spännande handlingen och Kim M. Kimselius beskriver och gestaltar så bra att det inte är några svårigheter att se karaktärerna och miljöerna framför sig. Jag hoppas hinna läsa alla Kims böcker, för de är verkligen värda att läsas.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2011-03-14 (24) www.kristinasimarlektor.se

"

Skriv egen bokrecension till Theos Pompeji