Romeo och Juliet

Författare: William Shakespeare
Genre: Klassiker
Ämnesord: kärlek, romantik, tragedi
ISBN: 917037970X

Vacker ung man och lika vacker flicka, ögonblicklig förälskelse som snabbt mognar till djup passion, fientliga familjer, ödesdigra missförstånd och ond bråd död. Så lyder formeln för en av världslitteraturens äldsta kärlekshistorier, känd redan från det gamla Babylon men framför allt genom Shakespeares tragedi Romeo och Julia. Namnen liksom händelseförloppet lånade han från titelnovellen i denna bok, skriven av den italienske renässansförfattaren Matteo Bandello (1485–1561).

-
Medelbetyg: 3,59 (17 röster)
Bok recensioner av Romeo och Juliet :
2005-02-24 12:57
"Romeo, oh Romeo. Varför är du Romeo?"
En bit utanför Rom i den lilla köpmannastaden Verona utspelar sig en tröstlös tragedi. Två släkter har konkurrerat sedan tidernas begynnelse och när deras barn blir förälskade i varandra under en maskeradbal, är kärleken lika omöjlig som oemotståndlig.....

Alla känner vi till historien, två ungdomar från olika världar möts och blir innerligt förälskade till omvärldens förtret och vrede. Hellre möter de döden tillsammans än lever ett bittert liv skilda från varandra. Shakespeares "Romeo och Julia" är en kärlekssaga som dock bär vitten om kollisionen mellan medeltiden och renässansen. Om man läser pjäsen rakt upp och ner går man miste om mycket. "Romeo och Julia" är skapad för att framföras på scen! Ändå är det lätt att förföras av det underbara språket och de lättmemorerade dialogerna. Jag facineras framför allt av Shakespeares förmåga att väva in naturen som stämningsavledare och hans snuskiga humor. Att recensera ett sådant här klassiskt verk känns på många sätt pinsamt. För att kunna ge en rättvis recension bör jag förstå kontexten bättre (även om översättarens kommentarer mot slutet - som var nästan lika lång som pjäsen, gav mig mycket) behöver jag mer kunskap för att kunna ta till mig pjäsen på bästa sätt.

Men - recenserar jag helt subjektivt utan hänsyn till kontext och kulturella terrorister (:)) tycker jag inte att pjäsen känns trovärdig. Det unga paret förälskar sig, gifter sig, tillbringar natten tillsammans och begår självmord under loppet av fem dagar. För mig är trovärdigheten i litteraturen det som gör att jag blir berörd. Om jag inte blir berörd känns ämnet mindre meningsfullt och jag måste därmed sänka mitt betyg. Jag ger "Romeo och Juliet" en stabil fyra. Pjäsen är en klassiker som påverkat hela vår världsbild och språket är underbart. Men för högre betyg - måste också jag, personligen känna mig påverkad....
vilket jag inte gör...
2005-04-05 08:04
Till att börja med så var den här boken väldigt svår att få tag på, i Shakespearhyllan hittade jag Julius Ceasar, Henrik IV, En midsommarnatts dröm, Mc Beth m.m. Men jag fick gå till fyra olika bokhandlar innan jag hittade Romeo och Juliet. Undrar vad det kan bero på?

Alla vet hur storyn går, men jag kan inte hjälpa att jag drar den snabbt om bara för mitt eget minnes skull. Romeo Montague och Juliet Capulet och deras två tvistande familjer och aldrig får man information om vad tvisten handlar. De unga tu blir kära i varandra och gifter sig i lönndom. Samma dag som bröllopet ryker representanter till de båda släkterna ihop och Romeo blir som följd landsförvisad. Juliet blir bortlovad med Paris och bröllopet skall stå redan samma torsdag. Det ser mörkt ut och inte blir det bättre. Juliet fejkar sin död så att Romeo skall kunna komma och hämta henne ur graven, men informationen går inte ända fram och Romeo som tror att Juliet är död förgiftar sig själv, först efter att han har tagit Paris liv. När Juliet vaknar och upptäcker sin make död bredvid sig tar hon också livet av sig. Och det hela slutar med att Montague och Capulet tar varandra i hand.

Denna pjäs tycker jag spelar på antiteser. Hur de båda släkterna hatar varandra men de unga älskar den de skall hata. Ett tydligt exempel på detta motsatsförhållande tycker jag att man får på Juliets bröllopsdag (den med Paris) då huset rustas för fest men då Juliet hittas död görs en tvärvändning och allt skall vara svart och sorgset.
Även antitesen ungt gammalt kan man finna på många ställen, speciellt i slutet då de gamla blir kvar med resultatet av hur deras stolthet har bidragit inte bara till Romeo och Juliets död utan till Tybalts, Paris och Mercutios död.
Jag tycker inte att man skall nöja sig med den stora innebörden av den här pjäsen utan även se de små sakerna som kan få en att ta sig en riktig tankeställare.
Det är även en tokrolig pjäs som leker med orden och vränger på dem tills det nästan blir absurt. Kul läsning och hade antagligen varit roligare på Engelska men jag är inte redo för Shakespeares Engelska.
2005-04-06 11:21
en bra bok om kärlek o sånt.
de sensuella biterna av boken tillfredställer mig mycket
julia är het
2005-07-13 14:50
En odödlig berättelse om kärlek.
2005-10-11 20:44
Såg den på en teater i sommar
2006-03-23 14:03
nej den kan man inte läsa den e för kass för de den är äcklig o en massa mera skite LOL ^^
2007-04-06 17:32
Shakespeares klassiker Romeo och Juliet utspelar sig i den vackra staden Verona som ligger i Italien. Men staden är dessvärre splittrad av en dramatisk släktfejd som har tagit många människors liv. En dag träffas Romeo och Juliet och blir förälskade men beklagligtvis är det från var sin sida av de stora släkterna och inleder således en förbjuden kärlek. Boken utspelar sig under några få dagar, men den fångar ett intresse och gör det svårt att släppa den. Då Shakespeare ger världen en tragisk men romantisk berättelse om två ungdomar som tvingas att möta sitt tragiska öde till mötes.

Underbar klassisker som man inte kan få för mycket av. Texten är genialisk!
2009-02-09 18:21
OOOOOOO Romeo varför e du Romeo?
2009-12-28 11:40
En gripande berätelse om sann kärlek som trotsar sammhellets grymhet. Som vanligt är Shakespears poetiska språk fulkomligt magiskt.

"Öster är där och Julia är solen
upp vackra sol och dräp den bleka månen"
2010-04-15 13:21
Recension ur en nybörjares perspektiv.

Boken som jag vill recensera är egentligen inte någon bok. Det är pjäsen om kärlekshistorien mellan Romeo och Juliet, skriven av William Shakespeare 1595-1596. Jag tror inte att handligen är direkt okänd för någon och behöver någon närmare presentation, men för sakens skull så kommer här en liten presentation av både författaren och pjäsens handling.

William Shakespeare föddes 1564 i Stratford, Warwickshire, i England. Han var son till Mary Arden av adlig släkt, som gifte sig med Shakespeares far, handskmakaren och ullhandlaren John Shakespeare. Shakespeare var en av åtta barn, varav två, hans äldre systrar dog i tidig ålder. En stor del av Shakespeares liv finns det inga uppgifter om. Teorierna är dock dessto fler. Vad man dock med relativ säkerhet vet är att han vid arton års ålder gifte sig med den åtta år äldre Anne Hathaway. Med henne fick han två döttrar och en son, vilken dog vid elva års ålder pga sjukdom.

Romeo och Juliet är namnen på pjäsens huvudkaraktärer. Två unga arvingar till två stridande släkter i staden Verona. Juliet Capulet och Romeo Montague, en oförenlig kombination av namn.
Då dessa två möts på en bal blir de genast blixtförälskade. För att citera Juliet när hon beskriver sin oro över deras förhållandes snabba utveckling: "Det kom för snabbt, för obetänkt, för plötsligt, för likt en blixt, som slutar finnas till innan man hinner säga ´se, det blixtrar'."
Eller som pastorn Laurence uttrycker det på ett annat ställe i pjäsen "Så häftig lycka får ett häftigt slut, och dör i sin triumf som eld och krut, förintas i en kyss."

Deras omöjliga, men dock så starka kärlek får ett häftigt slut som är sorligt och tragiskt, men leder till något så gott som stadens förening och fred.

Att vara en enkel och obildad person som jag och recensera en sådan klassiker som "Romeo och Juliet" känns både svårt och förläget.
Jag började läsa Shakespears verk av anledningen att jag helt enkelt ville öka min kunskap om några så välkända och älskade texter. Jag ville se om det var något som även jag kunde trollbindas av.
Första gången jag läste Romeo och Juliet vart jag det inte. Jag tyckte språket och meningsuppbyggnaderna var alltför komplicerade för mig att förstå och den starka kärleken mellan de båda var alltför orealistisk för att beröra mig.
Efter att ha läst pjäsen med en, visserligen förväntad, besvikelse över att inte förstå, så läste jag kommentarerna av regissören och teaterkritikern Göran O Eriksson, den man som översatt den upplaga av Romeo och Juliet som jag har. Kommentarerna innehåller nog nästan lika mycket text som pjäsen självt och var väldigt givande. Efter att nogrannt läst igenom kommentarerna har jag hunnit läsa pjäsen två gånger till, och den har bara blivit bättre för var gång.
För någon som ligger på min nivå gällande litteratur och språk kunskap så krävs det nog att man har gott om tålamod för att verkligen ta sig tid att se och reflektera över varje mening. Först då var det i alla fall som jag har börjat se det vackra och geniala i Shakespears verk. Även om jag nog ändå måste erkänna att det säkerligen finns väldigt mycket kvar i texten som jag inte uppfattat. Att ta del av andra mer kunniga människors sätt att tolka verserna var verkligen också till enormt stor hjälp.

Vad gäller mina rekomendationer, som jag redan berört till viss del, så vill jag återigen säga att jag tror att om man inte har ett intresse av att verkligen förstå, och som jag, inte heller har kunskap som underlättar läsförståelsen, så är nog Romeo och Juliet inte speciellt givande att läsa. Men man kan ju för all del läsa den endast för att få en bättre inblick i hur språket används och hur den välkända historien utspelar sig!
För den mer erfarne läsaren så kan jag absolut förstå att historien är fängslande, även om jag tror att den gör sig bättre på scen.
Man kanske skulle kunna säga att skönheten i shakespears verk inte är så påtaglig, ytlig, utan historierna har ett djup, och det är när man är där som man helt plötsligt är omgiven av vackra och berörande bilder.
Bilder, ja. Shakespearkaraktärernas repliker har ett väldigt målande språk. Många känslor och handlingar beskrivs relaterade till natur och den fysiska världen. Ordvitsar och rim är det också gott med. Men vad gäller rim delen så var det nog oundvikligt att låta en stor del gå förlorad under översättningen från orginalspråket.
2010-09-20 22:03
läste den med skolan, men har inte alls analyserat den så djupt som de ovan... inte riktigt min typ av bok, men man läser ju liksom manuset till en pjäs och jag antar att den kanske varit bättre om man sett den istället. eftersom att jag redan visst vad Romeo och Juliet handlade om och hur den skulle sluta så var boken litekosm inte så spännande och jag tror jag hade tyckt mer om den ifall jag inte vetat vad som skulle hända. att boken till stor del står i vers och man skulle läsa så mycket mellan raderna för att förstå budskaper i deras uttalanden så dara de ner mitt betyg till en 2, men jag tycker iaf att man ska ha läst den nån gång i livet.
2011-05-23 21:35
Det är ju ett väldigt obekant och främmande språk och det kan vara lite svårt att komma in i det. Men det är ju en gripande berättelse som är lika aktuell idag som för fyra hundra år sedan.

"