När oskulder kysser

Författare: Per Hagman
Ämnesord: musik, kärlek, kultur, spänning
Utgivningsår: 1997
ISBN: 9789174290912

När artonårige Benjamin inackorderas hos en sönderfallande medleklassfamilj på den västergötska landsbygden möter han den knappt tonåriga Nelly. Men omständigheterna för dem isär. Benjamin flyttar till Stockholm och träffar Lilla Boy, en erfaren draggueen som leder honom in i en nattlig värld av sexuell ambivalens och desperat hedonism. Samtidigt hamnar Nelly nästan av en slump i en karriär som fotomodell. Alla de yttre förutsättningarna finns där när de efter flera år möts igen: allt som de väntat på - eller trott sig vänta på - ska bli verklighet...
Medelbetyg: 3 (8 röster)
Bok recensioner av När oskulder kysser :
2004-05-28 19:03
Nja, så där. Under tiden jag läste boken pendlade jag mellan att tycka den var värd en tvåa, trea och ibland en svag fyra i betyg. Så den hamnade tillslut på en trea. Historien om Benjamin och Nelly var rätt ojämn, som en blandning av spänning, kärlekshistoria och seg och tråkig bok! Jag har aldrig tidigare läst något av Per Hagman och det känns inte som om jag tänker anstränga mig alltför mycket för att leta reda på, och kasta mig över hans andra alster. Varje kapitel var rätt långt och kändes ibland för långt, vilket gjorde det svårt att hitta bra ställen att bryta läsningen. Det här är ingen bok som jag direkt rekomenderar, men som sagt, en trea får den i betyg.
2004-08-04 17:31
Det märkliga med den här boken är att den är som bäst när det inte händer så mycket, medan den tappar betydligt när den actionpackade handlingen drar igång de sista hundra sidorna eller så.
2004-10-06 10:12
....händelserna följer närmast slumpmässigt på varandra. Men den har något alldeles extra som fascinerar mig, som jag ej riktigt kan sätta fingret på.
2005-06-09 21:23
Låååååååång... sure, det finns schyssta partier och ju mer självbiografiskt det känns desto bättre blir det. Men varför så lång? Och alltså, jaja.. hedonism i all ära men om man bara brydde sig lite mer om karaktärerna skulle det kännas lite också... hmm.
2008-01-11 12:44
Kan det verkligen vara möjligt att bara jag tyckte den här boken var magisk? Den gjorde att jag sökte upp mer av Per Hagman och lusläste. En riktigt bra bok för unga vuxna!
2013-07-15 22:54
Bitvis tyckte jag att det var en riktigt bra bok. När jag var halvvägs igenom pendlade jag mellan att tycka att det var en stark trea eller svag fyra, men de sista hundra sidorna drog ner helhetsintrycket otroligt mycket. Från att ha varit intressant, med vackra scener och porträtt och intressanta frågeställningar så gick boken till att vara en actionroman/deckare med osannolika och konstiga vändningar. I slutet var jag otroligt irriterad på att en sådan inledning slösas bort på ett sådant taffligt slut. Nja... Landar väl på en stark tvåa, men egentligen en svag fyra som går över i en etta.
2014-04-09 01:54
Jag har läst Per Hagmans bok vänner för livet som jag älskade från första sidan därför hade jag höga förväntningar på När oskulder kysser och blev besviken. Det är ingen dålig bok , liksom i vänner för livet handlar boken om ensamma , trasiga människor som försöker hitta sin väg i livet, boken är stundvis mycket sexig med erotiska beskrivningar och stundvis smutsig och udda. Jag gillar karaktärerna och vet inte riktigt varför boken inte blir bättre än den är då den har kapacitet , men tyvärr så fattas något och därför blir den inte bättre än en trea .

"

Skriv egen bokrecension till När oskulder kysser
En saga