Bumerang

Originaltitel: Boomerang
Författare: Tatiana de Rosnay
ISBN: 9789197726962

Antoine Rey är utled på sitt jobb och han avskyr att vara skild och ensamstående med två truliga tonåringar. När hans syster Mélanie fyller fyrtio, överraskar han henne med en helg vid Atlantkusten, där de brukade tillbringa barndomens somrar. Besöket väcker en mängd glömda minnen och Mélanie får en upprörande flashback. På vägen hem, precis när hon ska berätta vad som upprör henne, krockar de med bilen och Mélanie blir allvarligt skadad. Inget är lätt för Antoine som son, make, bror och far.
Medelbetyg: 3,83 (6 röster)
Bok recensioner av Bumerang :
2011-01-12 13:16
Berättaren, Antoine Rey, är en ynklig figur och dessutom mest intresserad av yta. Personskildringarna i boken är därför väldigt grunda. Men författarinnan skriver medryckande och jag läser och läser. Eftersmaken är ändå tomhet.
2011-01-25 08:10
Boken är väldigt vackert beskriven och det är ett nöje att läsa den. Kanske föll historien lite platt så istället för en stark fyra så blir det en svag fyra i betyg!
2011-03-21 19:41
Jag är lite svag för franska relationsdramer, och "Bumerang" föll mig finfint i smaken. Syskonen Antoine och Mélanie åker tillbaka till semesterorten där de tillbringat sina semestrar som barn, och gamla minnen och obesvarade frågor om deras förflutna och främst deras döda mor återupplivas. Ett intressant och känslosamt detektivarbete tar sin början.
Egentligen är kanske inte själva storyn så värst storslagen, men det som händer runt omkring; syskonens trasiga liv och deras återhämtning från ett gemensamt trassligt förflutet; blir väldigt gripande att följa. Jag fick mig också själv några tankeställare, då det tas upp mycket problematik kring tonåringars livsstil och svårigheterna med att vara förälder.
Den här romanen gick fort att läsa, var enkel att fastna i och var fylld med djupa tankar om livet och avslutas med en hyllning till kärleken.
Skippade träningen på grund av den här, det säger om något vad jag tyckte om boken.
2013-04-18 09:10
Till en början gillar jag att det inte finns ett spår av ironi i författarens röst. Det är en lugn bok som tar allt på stort allvar. Men så småningom märker jag att huvudpersonen är en väldigt tråkig man, och det hjälper inte att han är smådeprimerad och missnöjd med det mesta. Hans relation till sina tre barn ska vi inte ens börja om. Och den här tråkiga mannen hittar då en spännande dödsängel som ger honom fantastiska erotiska upplevelser. Jaja, det är fiktion! För i verkligheten skulle hon inte vara det minsta intresserad av den här torrbollen.
Men det finns en del i boken som ändå griper tag i mig, får mig att tänka och spinna vidare på, så att det trots allt känns tillfredsställande att läsa den här boken.
2015-09-07 21:04
En bra och lättläst bok!
Antoine Ray bjuder sin syster på en överraskningshelg, när hon fyller 40 år. De åker till en ö vid franska kusten där de tillbringat många somrar under barndomen och återupplivar minne därifrån. Det är 34 år sen de senast var på ön, och deras vistelser på ön upphörde då, eftersom deras mor plötsligt dog.
Antoines syster erinrar sig plötsligt en händelse från den sista sommaren de var på ön som barn. Hon berättar sitt minne på vägen hem från ön, men bilen de kör går just då av vägen och hon skadas svårt.
Boken handlar om Antoines försök till att få systern att komma ihåg sitt minne och vad som verkligen hände på ön för 34 år sedan.
En charmerande och välskriven bok, som bara flyter iväg. Ett litet minus: ibland är personteckningen lite för stark. Goda människor - onda människor. En bagatell i sammanhanget. Läs boken, den är bra!
2020-09-09 19:46
Antoine Rey och hans syster Mélanie besöker den badort där de brukade tillbringa sin barndoms somrar, för att fira hennes 40-årsdag. Efter det tragiska som hände har de inte varit där på många år. Besöket väcker minnen till liv, i synnerhet hos Mélanie. På vägen hem är hon på väg att berätta något viktigt, en hemlighet hon förträngt men som nu dykt upp. Men just då råkar de ut för en trafikolycka och hon blir svårt skadad. Antoine blir besatt av att ta reda på vad och börjar gräva i sitt förflutna. Vad hände egentligen med deras mor och varför har släkten förtigit sanningen...?

Franska författare har ett sätt att skriva som tilltalar mig. Som Delacourt, Houllebecq, de Rosnay och många fler. De känner inte samma behov som anglosaxiska och nordiska författare att bre på med dramatiska händelser, våld och stormande konflikter. Ändå är deras lågintensiva berättelser väl så spännande och persongalleriet mycket mer intressant och trovärdigt. Samma gäller franska filmer. Den lågmälda värme och uppriktiga kärlek som läsaren för ta del av i Bumerang passar mig bättre än dramaqueens av bägga kön som löper på gatorna och struntar i plikterna för att de är så kära - eller olyckliga...

Temat i Bumerang är förlust och sorg, vissa sidor är direkt plågsamma att läsa, men tragiken tillåts aldrig ta överhand. Antoine är på väg att gå under av hopplöshet sedan hustrun lämnat honom. Men jakten på sanningen och en udda och excentrisk kvinna som SER honom får honom på fötter igen. Författaren hyllar inte bara kärlekens läkande kraft utan är också väl medveten om hur viktig sexuell bekräftelse är, i synnerhet för män. "En psykologisk thriller där känsla flirtar med spänning" skrev en kritiker, en mycket bra sammanfattning. Rekommenderas!

"

Skriv egen bokrecension till Bumerang
Flicka saknad