Elementstenarna: Sökandet efter elementstenarna

Författare: Hans Olsson
Ämnesord: krig, mord, spänning
ISBN: 9789186409708

Kungen av Dravanu har efter en tragisk händelse förlorat makten över landet och från huvudstaden Collcott styrs nu riket av hans tjänare Chratunga. Chratunga gör allt som står i hans makt för att få stopp på den mystiska Skuggorden som urskiljningslöst dödar oskyldiga och hotar Dravanu. Spåren tycks leda till grannlandet Venlora och den dravanska armén är redo att dra ut i krig för att utrota Skuggorden en gång för alla. Men vad är Chratungas egentliga motiv?

Samtidigt träffas de båda tjuvarna Tar och Tife av en slump då de fått samma uppdrag av den gamle mannen Valgone. De ska stjäla en sten från slottet i Collcott, men råkar i svårigheter och tvingas fly för sina liv. De båda tjuvarna dras nu in i en händelsekedja som de inte kan förutse. Det leder dem in på ett farligt sökande efter de magiska elementstenarna, som i fel händer kan ödelägga världen.

Sökandet efter elementstenarna är den första delen i serien Elementstenarna.

Bok recensioner av Elementstenarna: Sökandet efter elementstenarna :
2010-12-29 21:20
Recension av Hans Olssons bok Elementstenarna: sökandet efter elementstenarna

Boken är utgiven via Books- on Demand

Hans Olsson är född 1983 i Linköping, men är uppvuxen på landet i Kinda kommun i Östergötland. Där är han uppvuxen på en gård cirka sex mil söder om Linköping, eller två mil utanför det lilla samhället Rimforsa. Att skriva är hans stora fritidsintresse och det är det som han verkligen brinner för. När han inte skriver så spelar han gärna TV- och datorspel. Just nu är det StarCraft 2 som gäller, men han är, och har alltid varit, en sådan där "gamer". Olika TV-spel är också en stor inspirationskälla när han skriver.

Annars jobbar han som testingenjör i Stockholm. Han sitter alltså och testar en produkt som ett företag utvecklar för att försöka förbättra kvalitén på den. Han tycker att det faktiskt är ganska kul av och till, men helst av allt vill han skriva. Hans bor nu i Uppsala, tillsammans med min sambo. Hans har pluggat där sedan 2004, och nu för tiden pendlar han dagligen till Stockholm. Att pendla är... ett eget kapitel.
Hans har också skrivit och gett ut en novellsamling ("Vad är din hemlighet?") via förlaget Books on Demand. Just nu skriver han på nästa del i fantasyserien Elementstenarna.

Hans Olsson har även blivit publicerad två gånger innan han gav ut sin första bok "Sökandet efter elementstenarna". Boken är den första delen i serien Elementstenarna. Det var Fantasyklubben som anordnade novelltävlingar, första året han ställde upp (2008) kom Hans på första plats med novellen "Fröet". Andra året (2009) kom han på tredje plats med novellen "Speldosan". Båda dessa noveller finns med i hans novellsamling också.

Handling: Efter att kungen Stogack av Dravanu förlorat makten över sitt land, styrs nu riket numera av hans tjänare Chartunga. Chartunga sägs vara kungens marionett och han styr riket från Dravanus huvudstad Colcott. Han gör allt som står i hans makt för att få stopp på den mystiska Skuggorden som dödar oskyldiga och hotar landet Dravanu. Spåren leder till grannlandet Venlorda. Den dravanska armén som består av bland annat mistralerna – en liten skara hårdföra män som utgör eliten av dravanska armén och deras ledare Trapenner.
Samtidigt som detta händer har två professionella tjuvar Tar 26 år, som större delen av sitt liv bott i Calcott och Tife, en ung kvinna fått samma uppdrag av en gammal man Valgone. De ska stjäla en magisk sten från slottet i Calcotte. Tar och Tife som inte känner till varandra är först ovänner när de upptäcker varandra där på slottet. Men när vakterna kommer efter dem, bestämmer de sig för att rymma tillsammans.

De träffar Valgone igen och han berättar att det finns fyra magiska stenar: de fyra elementstenarna: vattenstenen, jordstenen, eldstenen och vindstenen. Fienden Garland har en av stenarna och de måste se till att han inte lägger beslag på alla. Valgone säger även att Tar och Tife ska bege sig till Argovona och berätta och varna kungen för vad han har berättat. De ska prata med en smed i Argovana som heter Vult och som ska föra dem till kungen. De ger sig iväg och resan blir både lång och farlig. De träffar på fienden och otäcka väsen och tvingas slåss med soldater. Under resans gång träffar de den storvuxne Glant och hans ”dotter” Faris – en flicka som besitter magiska kunskaper. De tar följe och även Valgone är med.

I Sulwaträsket hittar de en borg i en sjunken stad, där de ska leta efter en ny sten. De hittar djupa gångar under jorden och det ligger skelettdelar överallt. Plötsligt rasar taket ner och Tar hamnar på ena sidan väggen. De andra hamnar under taket som rasat och har knappast kunnat överleva. Tar lyckas ta sig ut ur ruinerna, men bli tillfångatagen. Det råder nu fullt krig överallt och frågan är hur många som fått sätta livet till? Vad som händer med stenarna och lyckas Tar och hans vänner överleva?

En mycket välskriven och spännande fantasybok. Spännande från första till sista sidan. Boken innehåller mycket handling och berättelsen är både bra beskriven och gestaltad. Jag tycker mig nästan kunna se hur karaktärerna ser ut. Miljöerna känns väldigt äkta och den täta Faroiskogen och soldaterna som krigar mot varandra ser jag framför mig som om det vore en film. Det är något som jag tycker om. Jag fascineras mycket att de som skriver fantasyböcker. Att kunna bygga en egen stad och väsen med en sådan inlevelse är storartat. Jag har inte läst så många fantasyböcker än och har ännu lite svår att lära mig hålla reda på alla karaktärer och miljöer. Men det ska jag väl lära mig med tiden.

Betyg 4/5 Kristina Simar

"

Skriv egen bokrecension till Elementstenarna: Sökandet efter elementstenarna