Författare: Alessandro Baricco
Ämnesord: filosofi, humor, historia, kultur, spänning, vetenskap, ungdom, äventyr
Utgivningsår: 1999
ISBN: 9100572705

Bok recensioner av City :
2010-12-26 02:23
Missnöjd med julklapparna i år? Om så skulle vara fallet kommer såhär dan, efter dan, efter dopparedan en bok som garanterat kommer få dig på bättre humör. Alessandro Bariccos fullständigt sprudlande City (från 1999) kommer nämligen slå dig till marken så att det bara smäller om det! Historien i City kan sägas vara tredelad och utgår från trettonåriga geniet Gould vars stora begåvning lett till att hans lärare gör allt för att lyckas skriva in honom på ett fint universitet. Gould saknar dock vänner och social kompetens och bor därför ensam i ett stort hus där han från köksfönstret (med vetenskapliga metoder) analyserar pojklagsmatcher i fotboll, på toaletten refererar påhittade boxningsmatcher, samt i övrigt diskuterar livets väsentlighet med sina osynliga vänner: jättarna Diesel och Poomerang. Goulds pappa är en högt uppsatt officer i den amerikanska försvarsmakten och hör endast av sig på bestämda tidpunkter per telefon. Av en tillfällighet kommer Gould i kontakt med den unga kvinnan Shatzy Shell, som drömmer om att en gång få publicera den westernroman som hon långsamt tänker fram. Shatzy tar över hushållet samtidigt som hon börjar ifrågasätta Goulds utstakade raketkarriär i universitetsvärlden.

Utöver bokens ramhistoria om Gould och Shatzy får man som läsare via ett brutet händelseförlopp även ta del av Shatzys fabulöst fascinerande western där en urmakare försöker lösa en minst sagt klurig gåta i en förtappad ökenstad. Med detta är inte nog: via Goulds boxningsrefererat berättas även historien om den motvillige tungviktsboxaren Larry Goldmans försök att erövra världsmästarbältet. På ett högst finurligt, och får jag säga mästerligt sätt, lyckas Baricco få småhändelser i bokens ramhandling att kroka i och indirekt påverka händelseutvecklingen i de just beskrivna stickspåren! Alla delar är skrivna med ett språk och en penna som brinner av berättarglädje och en fantasi som jag knappast sätt maken till tidigare.

Jag misstänker att författaren här avhandlar sina egna älsklingsämnen och pojkdrömmar – hjältesagor med westernhjältar och tungviktsboxare – berättelser som han säkert gått och burit på sedan barndomen. Boken behandlar på ett kärleksfullt sätt två udda och lite vilsna individer som genom det egna dagdrömmeriet får vardagen att gå ihop. Därtill grundar författaren sina myllrande berättelser på en i sig ganska allvarlig och grundläggande civilisationskritik som varje läsare själv får lista ut och komma underfund med… Boken måste alltså läsas av flera olika anledningar, en fullgod sådan är förstås att Baricco här avlossar ett fullkomligt otyglat och färgsprakande berättarfyrverkeri!

Fotnot.
Boken är olyckligtvis slut på förlaget (Bonniers). Leta därför på bibliotek eller antikvariat, för den här läsupplevelsen får du bara inte missa!

"