Flickan Från Ingenstans

Originaltitel: The passage
Författare: Justin Cronin
Genre: Science-Fiction
Ämnesord: filosofi, krig, mat, mord, spänning, vampyrer
ISBN: 9789113045474

Det otänkbara hände - ett säkerhetsproblem i en hemlig amerikansk bas där regeringen bedrivit skrämmande, militär forskning resulterade i att det monstruösa resultatet av deras arbete slapp lös. Det man inte ens vågat viska om följde sedan. En blodets och förvirringens natt ledde till en grym soluppgång där landet, och så småningom hela världen, förändrats för alltid. Människans framtid domineras nu av den långa, hård kampen om överlevnad i en tillvaro där skräcken för mörkret, döden och ett öde långt värre än så kommer att vara allhärskande.
Medan civilisationen rasar och bara jägare och byten återstår försöker två personer fly undan i hopp om att finna en fristad. FBI-agenten Brad Wolgast har i grunden ett gott hjärta, men plågas av beslut han tvingats fatta och handlingar han utfört i tjänsten. Sexåriga hittebarnet Amy Harper Bellafonte har lyckats ta sig ut ur forskningsprojektet som utlöst apokalypsen. Brad har föresatt sig att till varje pris skydda Amy från den mardrömsvärld som hennes fångvakter skapat, men själv känner hon någonstans att flykten undan den första, blodiga chockvågen efter katastrofen bara är början på en mils- och åratal lång resa mot en tid och plats där hon kan avsluta vad som aldrig borde ha inletts.

"Det gick snabbt. Det tog trettiotvå minuter för en värld att gå under och en annan födas."
Medelbetyg: 3,25 (4 röster)
Bok recensioner av Flickan Från Ingenstans :
2011-09-11 06:38
[...]Boken började bra, första kapitlet tyckte jag var jätteintressant och själva grundidén gillar jag. Men gick ändå väldigt segt, tog mig 3h att läsa 100 sidor, som normalt brukar ta ca 2 timmar..
Hade kunnat bli en favorit men blev inte så. Jag tror att det som det föll på var att det aldrig höll sig till en historia. Utan boken består[...]

Läs hela recensionen på min blogg:
2013-08-17 10:46
De första drygt 200 sidorna är väldigt vackra. De utspelar sig i vår värld med fina stråk av fantasy. Men när boken lämnar Wolgast och Amy blir det en riktigt fantasy/science fictionbok, och då blir det åter igen klart att jag verkligen inte gillar detta. Jag är inte intresserad av den ständiga kampen mellan de goda och de onda som präglar dessa böcker. Det finns fortfarande vackra inslag i boken, som när någons inre värld beskrivs eller när någon får förnimmelser av röster från omvärlden, men det räcker inte för att jag ska vilja läsa de återstående 500 sidorna, också för att jag vet att det finns ytterligare två böcker att läsa innan berättelsen är klar. När några i boken dessutom blir väldigt upphetsade av att upptäcka en stor mängd med gevär, då bestämmer jag mig för att lägga av.
Skulle boken bara bestå av den del som slutar med Amy och Wolgast, skulle den få en femma. Men det var bara början...
2014-04-16 13:05
Första gången jag plockade upp denna bok hade jag svårt för den. Den tog tid att läsa och jag fick inte fäste.
Andra gången jag plockade upp denna bok kunde jag inte slita mig - kanske det tar tid att lära sig hur man läser Cronin?
Nåväl, när jag nu läst ut den inser jag vilket litet mästerverk det faktiskt är.
Ge den tid, det är enda rådet jag kan ge...
2023-11-30 07:08
Denna bok är fantastisk bra! Jag är förvånad över dessa svala recensioner för oavsett om man gillar scene fiction eller inte så är handlingen spännande och oförutsägbar bra karaktärer, och språket drar in en direkt. Jag blev fast efter första kapitlet, och jag viste direkt att detta skulle bli ett läsäventyr. Det bästa är att det inte bara är en tegelsten utan TRE TEGELSTENAR .

Handling och tema: 5/5
Karaktärer: 4/5
Miljöbeskrivningar 5/5