Oryx och Crake

Författare: Margaret Atwood
Genre: science fiction
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9789151841779

Margaret Atwoods nya, absolut fängslande roman är så framsynt, så viktig, så skrämmande verklighetsnära att läsaren kan komma att finna sin verklighetsuppfattning för alltid förändrad!

Med förbluffande behärskning av det chockerande materialet och med bibehållen slagfärdighet och mörk humor, förflyttar hon oss till vår egen världs tänkbara nära framtid, till en sällsam men ändå fullkomligt trovärdig plats som ödelagts efter en ekologisk och vetenskaplig katastrof och nu befolkas av ett persongalleri som kommer att hemsöka våra drömmar långt efter läsningen av boken.

Detta är Margaret Atwood på absoluta toppen av sin förmåga. För dem som läst Oryx och Crake kommer ingenting någonsin mer att bli detsamma.

Ur prismotivationen till Bookerpriset:
''En dramatisk och strukturmässigt superb bok som bekräftar Atwoods enorma känslomässiga register och hennes poetiska förmåga att återge både detaljer och psykologiska sanningar.''

Om Margaret Atwood:
''I Kanada är Margaret Atwood en litterär gigant. Alla dyrkar henne - och frukar henne. Hon har kallats allt: häxa, isdrottning, galen blåstrumpa. Själv brukar hon skrämma åhörare med att hon är kannibal.'' - Ulrika Knutson, Månadsjournalen

"Oryx och Crake är en skrämmande framtidsskildring av en värld där bioteknik och genmanipulation betyder big business och har nått en sådan omfattning att hanteringen blivit omöjlig att kontrollera. I jämförelse med Tjänarinnans berättelse, Atwoods tidigare roman inom den genre som hon själv kallar speculative fiction, är den här romanen mörkare, mer apokalyptisk och fri från hopp. Men om ämnet är både tänkvärt och fantasifullt så känns språket ovanligt basalt för att komma från hennes penna och inte heller står berättelsen helt fri från störande melodramatiska detaljer när man sakta leds mot förklaringen till den fullbordade katastrofen."
Medelbetyg: 4,08 (26 röster)
Bok recensioner av Oryx och Crake :
2004-05-27 11:04
Outstanding! Det är coolt, smart, brilliant, skrämmande, absurt! Vad jag beundrar Margaret Atwood!
2004-08-04 14:29
Kanske den första Atwood-bok jag skulle rekommendera för oinvigda. Idén med en dystopisk framtidsskildring känns igen från The Handmaids Tale, men här är det genomfört på ett helt annat sätt.
2005-05-05 21:55
Fullständigt lysande. Rolig, väl researchad, trovärdig så man blir helt rädd. Dessutom spännande rakt igenom. Två tummar upp. :-)
2006-01-29 15:25
En väldigt bra dystopi framförd av Atwood. Som i Handmaid's Tale grundar hon hela den skrämmande historien på företeelser som finns idag. Dessa drar hon sedan till sin yttersta gräns vilket ger en samtidigt verklig och overklig effekt, fruktansvärt spännande och välskriven bok, dock inte lika bra som The Handmaid's Tale. Förtjänar Atwood nobelpriset?
2006-05-18 09:16
Tyvärr! Den föll mig inte alls i smaken! Å andra sidan har sci fi aldrig varit min grej. I Oryx finns nossare, konstiga plebsland, Organfarmar, märkliga typer och historier som går om varandra. Egentligen skulle jag gett den en 1:a men eftersom Atwood skriver bra, det flyter på och jag kommer att läsa fler (samtida ej sci fi) böcker av henne, så får den ändå en 2:a.
ciao sissa
2006-05-27 12:59
Snömannen minns sin uppväxt som Jimmy med otillgängliga föräldrar och ett cyniskt strategisnille som kompis, Crake, som får möjlighet att tillsammans med andra siffermänninskor ta fram nya livsformer i vinstsyfte. Motreaktioner mot profiterandet i samhället får förödande konsekvenser för mänskligheten och lämnar Snömannen ensam kvar att hantera det återstående livet med ord och minnen.
2006-09-30 19:01
Klassisk dystropi som tar hemska företelser i vår samtid och förstärker dem.
2007-04-09 09:02
Atwoods bästa. En skrämmande och omtumlande berättelse.
2007-08-24 14:08
De första 80 sidorna var otroligt sega, fram till s. 200 kändes som en evighet, men efter det släppte det. För mig var det för svårstartat för att få ett bra betyg, men i slutet knyts dåtid och nutid ihop och boken blir suverän. Att fritt spekulera i hur framtiden ser ut kan både vara roligt och skrämmande och Atwood gör det på ett kreativt och spännande sätt.
2008-05-29 09:15
Ja, mörk och fri från hopp är den här boken, för att inte nämna långrandig och tråkig. Lyckas inte alls fånga mitt intresse. Tyvärr, för vanligtvis gillar jag Atwood.
2008-06-08 16:47
En dyster sciencefictionsak som inte går att läsa.
2008-06-27 10:05
En ren läsnjutning.
2009-08-30 12:54
Hur lång tid tar det innan människan blir orsaken till sin egen död? Kommer det finns någon som väljer att utrota människorasen för dess eget "bästa"? Det som jag reagerade starkt på var om människan måste börja om från början, finns det knappast några resurser för vidareutveckling, då vi har förbrukat nästintill allt.

Många har sagt att boken är en sci-fi, men ändå känns den så äkta. Visserligen beror det på att Atwood forskat väldigt djupt om temat, men en biologisk utrotning känns väldigt nära. Bara nu har vi svininfluensan.

Den påminde till en viss del om Cormac McCarthys Vägen. En typisk dystopi, men ändå inte. Kanske en snar framtid...
2010-01-03 09:24
Vad jag ser från tidigare recensioner så är denna en bok som man antingen älskar eller hatar. Och jag - hamnade visst mitt emellan. Atwoods skrivsätt påminner en del om Douglas Couplands och Michael Cunninghams sätt att skriva, vilka jag personligen inte föredrar. Atwood levererar dock en spännande framtidsepok som har sina "glimtar", men fortfarande bara okej läsning.
2011-03-17 15:13
En sci-fi bok säger vissa, en snar framtid säger andra. Jag vet bara att det är en riktigt bra bok. Oryx och Crake känns väldigt aktuell; genmanipulation, sjukdomshysterier, skönhetsideal, religion och massor med sex. Genmanipulation i sig behöver inte vara något dåligt, det kan jag inte tycka då det redan har gjort mycket gott, frågan är hur mycket människan ska beblanda sig med moder natur och hur mycket skada det sedan gör i långa loppet.
Boken har en "Vägen" av Cormac McCarthy känsla i Snömans-partierna, eller kanske lite mer som i en Johnatan Maberry bok? En väldigt bra och läsvärd bok i alla fall!
2011-03-21 19:00
Häftig och udda. Väldigt ärlig på något sätt. Fick dock inte känslar av att "det här skulle kunna hända". Tyckete om uppbyggnaden an handlingen. Rekommenderas.
2011-09-20 09:25
I stort sett den bästa boken jag har läst. Så fullständigt träffsäker, stark, filosofisk, aktuell, dystopisk och mänsklig.
2016-11-21 04:01
En fängslanse bok, en framtidsroman om en skrämmande värld. Margaret Atwood bygger upp historien succesivt, och spänningen är på max. Älskar hennes språk, en mycket bra bok.

" När sedan den blå färgen på den kvinnliga indvidens underliv har nått sin djupaste ton söker hon och hennes kvartett upp en avskild plats och håller på tills kvinnan blir havande och hennes blå färg bleknar. Och det är det hela.
Inga mer Nej betyder Ja i alla fall, tänker Snöman. Inga mer prostitution, inget utnytjande av barn, inga köpslående av priser, inga hallickar, inga sexslavar. Inga våldtäktrr mer..De fem kommer att tumla om i timmar , tre av männen står i tur och ordning på vakt och sjunger och skriker medan den fjärde kopulerar. Crake har utrustat kvinnan med superstark vulva- extra hudlager, extra muskler -så den tål dessa maratonlopp. Det spelar ingen inte längre roll vem fadern till den oundervikliga barnet kan vara, eftersom det inte längre finns egendom att ärva och inte heller mågra krig som kräver gar och son lojalitet. Sex är inte längre en mystisk rit, betraktad med ambivalens eller ren avsky, bedriven i hemlighet och upphov till självmord och mord. Nu är det mera som en idrottsuppvisni h, en uppsluppen lek."

Utrag ur boken. Detta är den nya människan, snöman har levt i den gamla världen och kan gemföra och minnas. Men hur blev det så här? Det får vi veta med återblickar och minnen.
Fantastiskt bra bok men även skrämmande.
2022-08-29 16:56
Han som nu kallar sig för Snöman sover i ett träd för att inte bli dödad av de nya djurformer som dominerar hans livsmiljö. Hans magra kropp är insvept i ett lakan och han kommer långsamt att svälta ihjäl om inte sjukdom eller odjur tar honom innan dess. För inte så länge sen hette han Jimmy och var en vanlig man med jobb och flickvänner i den civiliserade världen. Hur kunde allt falla samman så snabbt? Han längtar till sin älskade Oryx och saknar vännen Crake. Crake, den briljante forskaren som skapade sitt fantastiska men också ödesdigra Paradice Project och gjorde det som varken krig, atombomber, naturkatastrofer eller miljöproblem lyckats med, nämligen att utplåna mänskligheten.

Atwood har skapat en modern apokalyps, en bisarr värld vars invånare är designade och uppfödda av vetenskapsmän som drivit genmodifieringen till sin spets. Hon har grundat hela den skrämmande historien på företeelser som finns idag. Dessa har hon tagit till sin yttersta gräns, vilket ger en samtidigt verklig och overklig effekt. Det blir liksom lite too much för att vara sannolikt, samma svaghet som man finner i andra dystopier. Detta plus en del melodramatiska detaljer drar ner helhetsintrycket. Undergångsscenariot med forskare som leker Gud, den ständiga mänsklig girigheten och sökande efter den perfekta kroppen är tillräckligt skrämmande i sig. Här finns ingen nåd och inget hopp. De humanoider som Crake skapat och han menar ska bli en bättre människoart är inte mycket annat än menlösa djur och i verkligheten skulle de garanterat gå under. De skyddsmekanismer som är inbyggda hos dem kommer de vilda djuren att övervinna när de blir tillräckligt hungriga.
Mycket intressant och otäck, men som dystopi inte helt trovärdig trots det moderna anslaget.
2022-09-08 18:26
Mycket intressant dystopi. Atwood väver historien mellan nutidens Snöman och dåtidens Jimmy. Sättet de båda historierna möts är utomordentligt skickligt. Det är en del transportsträckor men ljusglimtarna väger över.

Humorn för tankarna till Liftarens guide till galaxen och det är ett fenomenalt betyg. Tänkvärd och bra.

"

Skriv egen bokrecension till Oryx och Crake