Norrlands svårmod : roman om ett försvinnande

Författare: Therése Söderlind
Utgivningsår: 2010
ISBN: 9789146220367

Något hände i Ringarkläppen en septembermorgon för sexton år sedan - något som kom att förändra en familjs liv för evigt.

Anna växer upp i en stökig men kärleksfull omgivning med mor, far och två äldre bröder. I samband med en älgjakt försvinner brodern Charlie spårlöst, vilket blir den utlösande faktorn för familjens sönderfall.

Den sjuåriga Anna blir ensam kvar när marken rämnar. Hon är lillasystern som tvingas bli storasyster i en ny familj. Under uppväxten hanterar hon minnena från Ringarkläppen och sin begynnande sexualitet på sitt eget sätt.

Anna hinner bli ung kvinna innan allt kommer ikapp henne. Det förflutna har då blivit ett garn i vars tåtar omgivningen rycker och nystar tills det kommer upp så oväntade och skrämmande saker att det inte längre går att gömma sig. Vad hände egentligen Charlie? Varför hittade man honom aldrig? Och den andre brodern, vart tog han vägen? Varför var avgrunden så djup och så lockande att Annas mamma och pappa inte kunde värja sig?

Detta är ett familjedrama i norrländsk tappning. På ytan är livet det vanliga - medan livslögnerna, sveket och passionen styr mot katastrofen. Therése Söderlinds Norrlands svårmod är en debut vid sidan av allfarvägen - en mörk och suggestiv spänningsroman.

Medelbetyg: 3,6 (5 röster)
Bok recensioner av Norrlands svårmod : roman om ett försvinnande :
2010-11-10 11:41
Fascinerande läsning. Något överdimensionerad berättelse.
2011-02-14 15:38
Anna flyttas och får växa upp i sin mosters familj efter hennes bror försvunnit och familjen splittrats. Som ung kvinna beroende i Stockholm börjar hennes förflutna påverka henne mer och mer destruktivt. Med hjälp av kompisen Mirja börjar hon ställa släkt och vänner till svars, och tankarna på tonårstiden och första förälskelse tränger sej på.

Man dras med i historien på något underligt sätt fast det inte är en traditionell deckare eller pageturner. Det är inte svårt att räkna ut vad som hände för 16 år men det är inte poängen med boken. Vad som drar med en på resan är hur det påverkade de runtomkring och hur olika man tolkade händelsen eftersom ingen talade med varandra. Rädslan för vad som kunde vara sant tog över och antaganden fick drastiska konsekvenser.
Karaktärerna har fel och brister och det är vad som gör att dom känns verkliga. Man irriterar sej på Annas barnslighet men kan samtidigt se hur hon alltid fått ursäktat sitt beteende just för vad som hände henne. Hennes resa till att börja mogna är intressant. Det destruktiva beteendet i motsats till väninnan som njuter av att vara den som tar hand om henne och behovet av att bli sedd som tonåring är bra beskrivet. Skammen och uppstudsigheten känns igen och att Söderlind inte ursäktar sin huvudperson är skönt. Hon ska inte ändras till en bättre version av sej själv utan bara kunna förstå bättre, kunna göra bättre val i framtiden, förhoppningsvis.
2013-09-22 14:10
Norrlands svårmod, roman öm ett försvinnande, Therése Söderlind.

En spänningsroman om en familj i sönderfall. Det handlar om att söka sanningen och om hur mycket sanning en människa orkar med.
En familj som till en början skulle kunna vara vilken familj som helst lever i en liten by i Norrland, mycket är outtalat i det här hemmet, det kommer att få stora konsekvenser. Äldsta sonen Charlie försvinner under en älgjakt, han går ut i vrede efter ett gräl med sin far. Charlies försvinnande får efterverkningar för hela familjen, det blir mer gräl, misstänksamhet och ännu en familjemedlem försvinner. Till slut är det bara den yngsta dottern Anna kvar som nu får börja ett helt nytt liv, så småningom börjar hon söka sanningen, mycket kom att hända efter den vägen.

Ett mycket spännande relationsdrama om hur en familj faller samman och hur Anna försöker plocka ihop bitarna för att få en förklaring. Författaren ger sig tid att utveckla karaktärerna och deras relationer till varandra, karaktärer som är som människor är mest med både goda och dåliga sidor. Det gör att det inte bara blir en thriller, den blir djupare.

Romanen rör sig i tre tider, när Anna är sju, tretton och 23 år och det gör att spänningen hålls vid liv längre. Visst vill man hela tiden veta vad som hänt och ibland kunde jag bli lite irriterad när det var spännande och man hamnade i en annan tid. Men i det stora hela så fungerade det, för under tiden fick man också god läsning.

Therese har lyckats att få ett sug i berättelsen som gör att man får en känsla för de inblandade och miljöerna. Det handlar om hur problem kan skena iväg, där ingen har makt eller förstånd att sätta stopp innan det är försent, om maktförskjutning. Om vem som egentligen utnyttjar vem. Konflikter förblindar och förnuftet rår inte alltid över känskorna.

2019-01-28 16:58
Sladdbarnet Anna växer upp i en stökig men kärleksfull familj med mor, far och två äldre bröder. Men så försvinner äldsta brodern Charlie spårlöst under älgjakten och det leder til att familjen faller sönder. Anna får bo hos sin moster och hennes familj och går från lillasyster till storasyster. Anna har det bra i den nya familjen men är är förstås påverkad av det som hände hemma. Hon minns inte allt och hennes nya föräldrar vill inte berätta. Som tonåring utforskar Anna sin sexualitet och får en förtrogen i en ungdomsledare som också ger henne några nya pusselbitar om hennes föräldrars öde. Men Anna hinner bli en ung kvinna innan det förflutna kommer ikapp och frågorna måste ställas igen. Vad hände egentligen med Charlie, vart tog hennes andra bror vägen och varför klarade inte föräldrarna att hålla samman familjen?

Detta är ett mörkt och suggestivt familjedrama från Norrlands inland, i den genre som kommit att kallas country noir. Den är uppbyggd som en spänningsroman där läsaren omväxlande får följa den ödesdigra tiden för Charlies försvinnande, Anna som 13-åring hos mostern och Anna som ung vuxen. Men det är lika mycket ett relationsdrama där pusselbit läggs till pusselbit och vi får också veta vilka konsekvenser det som skedde fått för de boende i den lilla byn Ringarkläppen. Jag finner berättelsen obehaglig men på ett bra sätt, så att säga. Författaren väjer inte för det mörka men grottar inte ner sig i detaljer och klarar sig därför med ett nödrop undan stämpeln eländesporr.

Berättelsen är bra i grunden och väl konstruerad men har några svagheter. Dels är boken onödigt lång, 50-60 sidor kunde strukits utan vidare och kanske ännu mer. Dels förstår man inte varför det som skedde skedde och varför karaktärerna agerade som de gjorde. Jag undviker att gå in på detaljer för att inte spoila för läsaren men här finns en del frågetecken som gör boken mindre trovärdig. Den påminner lite om en TV-serie där manusförfattare alltid sätter dramatik långt före trovärdighet och det skulle inte förvåna mig om det blir film av detta.
Men som helhet klart läsvärd, en berättelse som inte släpper taget bara för att boken slås igen.

"

Skriv egen bokrecension till Norrlands svårmod : roman om ett försvinnande