Medelbetyg: 3,55 (11 röster)
Bok recensioner av Riddarna kring Dannys bord :
2004-05-26 14:24
En bok om vänskap och om att inte ha någonting.
Av nobelprisförfattaren som även skrev Vredens druvor.
2004-05-26 19:04
Riddarna kring Dannys bord är en lättjefull historia om några paisanos som förenas av den ofattbara rikedomen då deras vän Danny ärver ett hus. Huset lockar till äventyr och förändrar de levnadsglada männen på omvälvande sätt. I sin jakt efter vin, kvinnor och slagsmål finns dock en skugga alltid närvarande, förbannelsen i att äga och förlusten av frihet.

John Steinbecks komiska berättelse om de halft om halft lätt (förlåt "rätt")färdiga riddarna kring Dannys bord är en enkel och mustig historia. Personskildringarna är till ytan enkla men ändå precis som historien i sig, ana ett större djup. Jag kan dock irritera mig en aning på de egoistiska och kärlekstörstande kvinnorna som målas upp på ett mycket ironiskt sätt. Någon plats för mer djup i kvinnoskildringanra finns icke. Detta är dock en fråga för sig, Steinbeck har skrivit, inte någon av mina favoritböcker, men en helt klart skön bok att fördriva tiden med och som inspirerar till riktigt lata dagar.....
en perfekt hängmattahistoria....
2004-08-04 17:12
Steinbeck är alltid bra, och Riddarna är en av hans mest underhållande.
2004-12-19 13:40
Rolig och bra bok. Varm och mysig bok, lite ytlig och vissa delar känns onödiga, men man blir helt förälskad i dessa paisanos genom hela boken
2005-01-19 00:14
Det här är en trevligt bok om ett gäng som krökar hela tiden. Blev lite förvånad över att John Steinbeck hade sån humor efter att ha läs bl.a. Möss och Människor, för det är verkligen en pärla i det avseendet. Tycker dock att översättningen på titeln rätt dålig, Tortilla Flat (som den heter egentligen) hade varit bättre.

Den här är läsvärd och rolig, värd en stark trea.
2007-12-01 09:10
en mysig bok men ingen av hans höjdare.
2008-02-03 18:26
Danny är en suput, slagskämpe och ständigt fattig. Antingen sover han utomhus eller i häktet. Dock förändras allt när han får ärva två hus i ”Tortillia flat”. Plötsligt klättrar han många steg på samhällsstegen och med honom i klättringen följer hans vänner som tjänstvilligt flyttar in i hans hus och hjälper till med de göromål som åligger en man i Dannys ställning.

”Riddarna kring Dannys bord” är en ”laid back” –histoira som jag inte är riktigt säker på vad Steinbeck vill säga med. Som en av hans tidigaste verk får den väl komma undan med epitetet ”charmig” men inte mycket mer än så. Den skärpa och starkt gripande personskildring som återfinns i exempelvis ”Möss och människor” är han inte ens i närheten av här.

2011-11-02 18:44
Roande och humoristisk skildring om några män ur ursprungsbefolkningen i Kalifornien (för mig helt okända) som lever under knappa, tveksamma förhållanden i Kalifornien vid slutet av första världskriget. En av männen får ärva ett hus, men det visar sig att deras lyxiga tillvaro i kombination med en hel del sprit inblandad, prövar både männens vänskap och byinvånarnas tålamod.

En läsupplevelse som bjuder på en hel del komiska och minnesvärda situationer och ett omväxlande språk med absurda uttryck.

För mig som är totalt ovetande om samhället och deras kultur och boken när jag börjar läsa, undrar om dessa män var representativa för befolkningen då, men efter ett litet tag så bryr jag mig inte så mycket om vad det är eftersom jag tycker att det är roligt. Efteråt förstog jag att det är en humoristisk skildring och att jag kanske gjort rätt i att ha haft roligt åt deras elände.
2012-11-17 22:01
Når inte upp till Steibecks normala standard, men humorgenren är det en höjdare. Bättre än Det stora kalaset och En underbar torsdag.
Det blir en klar fyra.